Sarah
    https://www.umu.se/utbildning/program/masterprogrammet-i-farmaci står det att behörighet till Masterprogrammet i farmaci är:
    "För tillträde till utbildningsprogrammet krävs avlagd receptarieexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande examen. Engelska A/5 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier om utbildningen ges på svenska. "
    Vad menas med "motsvarande exam"? Kan det vara BMA examen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sarah,
    jag tror inte att BMA-examen skulle ge behörighet till masterprogrammet i farmaci.

    Det jag känner till är att det är mycket stor konkurrens - för att komma in på master i farmaci; att endast ha receptarieexamen räker inte. De som brukar komma in har minst 3 terminers extra-högskolestudier, utöver receptarieprogrammet.
    Urval till masterprogrammet i farmaci görs på "det totala antalet högskolepoäng utöver receptarie-poängen"; och med färre än 3 extra terminer på heltid, 90 högskolepoäng, brukar man inte kunna komma in.
    Med "motsvarande" examen kan jag tänka mig utbildning utomlands som är bedömd motsvara det svenska receptarieprogrammet eller någon "gammal svensk utbildning" som kanske då hette ngt. annat än just "receptarieprogrammet" men som då ledde till yrket Receptarie. Det är vad jag tror. Men jag är inte expert på det område och vi har ingen expert på just det område på fråga SYV, därför tycker jag att du bör fråga Antagningsgruppen till Masterprogrammet i Farmaci om vad de menar med "motsvarande examen".

    Vänligen
    ANNA