Nasse
    Hej! Jag går sista året i gymnasiet i vård och omsorg och jag har inte betyg i idrott och hälsa 1, jag undrar vad jag kan göra för att få ut ett gymansieexamen innan studeten eller kan man göra ett prövning på det kursen för att jag vill söka vidare till högskolan

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nasse,

    Betyg i idrott och hälsa 1 är obligatoriskt att ha, för att kunna ta ut examensbevis från gymnasiet.
    Det går att ta ut exambevis med F i idrott och hälsa 1, om man för övrigt uppfyller kraven för examensbevis.
    Du skriver att du inte har ngt betyg, menar du att du inte har ett Godkänt betyg? eller inget betyg?
    Som sagt, går det ta ut examensbevis med F i idrotts-kursen.

    Angående prövning för elever på gymnasiet
    Som gymnasieelev har man Rätt att göra prövning i 2 fall:
    - om man fick F betyg i en kurs
    eller
    - om undervisning i en obligatorisk kurs inte kunde erbjudas.

    Det må vara så att du kanske inte har rätt att kräva att göra prövning, men även då kan din gymnasieskola vara tillmötesgående och ge dig möjlighet att göra prövning; men det måste du få svar om - på din skola.
    Boka tid med SYV på din skola och fråga om du, för övrigt, har en rimlig chans att uppnå kraven för examensbevis, om du får betyg i Idrott och hälsa 1. Om inte - tar du ditt studiebevis till komvux och läser mot examensbevis på komvux (på komvux behöver du inte betyget i Idrott och hälsa 1 för att den kursen får ej ingå i examensbevis från komvux).

    Lycka till!
    Vänligen

    ANNA