Edwin
    Hej. Jag studerar det första året på teknik linjen och har börjat med fysik 1 början av vår terminet och har väldigt svårt med det. Min fråga är vilka högskole utbildningar krävs det att klara fysik 1 och 2, är det bara på tekniska högskolor?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Edwin,

    fysik 1a krävs det godkänt betyg i om man vill utbilda sig till receptarie och till pilot.

    Fysik 2 krävs bl a för läkarprogrammet, tandläkarprogrammet, marinbiologprogrammet, veterinärprogrammet, civilingenjör, högskoleingengör.

    OBS! det är allt som oftast inte Endast Fysik som krävs utan även andra godkända kurser för särskildbehörighet.

    ang. utbildningar som kräver Naturkunskap 2, så finns det några olika ersättningsmöjligheter och en av dem är en KOMBINATION av godkända betyg i Fysik 1a + Kemi 1 + biologi 1.

    Vilka godkända gymnasiebetyg som krävs för särskild behörighet till ett antal utbildningar på högskolenivå, se nedan:

    Apotekare -  Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Arbetsterapeut - Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.

    Arkitekt - Matematik 3, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Naturkunskap 2 kan ersättas av Kemi 1 och Fysik 1a/1b1+1b2 (Biologi 1 krävs inte när man söker arkitektutbildning).

    Biolog - Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Biomedicinsk analytiker (ibland förkortas till "BMA") - Biologi 2, Fysik 1a/1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 3.

    Civilingenjör - Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4.

    Dietist - Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / eller godkända betyg i två kurser 1a1+1a2.

    Djursjukskötare - Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1.

    Fastighetsmäklare - Matematik 3b/3c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A4). Eller: Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A.

    Fysioterapeut (f d Sjukgymnast) - Idrott och hälsa 1, Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Idrott och hälsa 1/Id A kan ersättas av flerårig och mångsidigt idrottsutövande (ska styrkas med intyg från förening/klubb).

    Logoped - Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.

    Läkare - Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Marinbiolog - Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Nutritionist - Särskild behörighet till kandidatprogrammen i nutrition, som finns i Stockholm >> och på Linnéuniversitetet (i Kalmar)>>
    - skiljer sig åt; i Stockholm kräver de samma behörighet som till
    läkarprogrammet, dvs godkända betyg i Fysik2, Kemi2, Biologi2 och
    Matematik4.
    På Linnéuniversitetet krävs det lika mycket Fysik och
    Kemi, som i Stockholm, dvs godkänt betyg på nivå 2, men det räcker med
    Fysik 1a och Matematik 3c.

    Receptarie -  Biologi 2, Fysik 1a / 1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 4.

    Sjukgymnast - yrket har bytt namn och heter från 1 januari 2014 Fysioterapeut - Idrott och hälsa 1, Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.

    Sjuksköterska -  Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.

    Tandläkare - Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Veterinär - Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.