Olivia
    Jag har läst barn och fritidsprogrammet på gymnasiet och har nu bestämt mig för att bli fastighetsmäklare. Vilka kurser behöver jag läsa till för att få behörighet? Och vad kan jag göra för att höja mitt meritvärde? Vilka kurser kan jag läsa till eller läsa om? och hur fungerar det isåfall?

    Just nu har jag meritvärde 16.04, ungefär hur högt behöver man ha för att komma in på fastighetsmäklarprogrammet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Olivia,

    fick du Examensbevis eller Studiebevis när du slutade på gymnasiet? Det är stor skillnad.

    Har du godkända betyg i svenska 2 och 3 och i engelska 6, i matematik3 och i samhällskunskap 1a1 och 1a2?

    Du behöver ha EXAMENSBEVIS och godkända betyg i de kurser som jag nämner ovan.

    Det bästa du kan göra är att ta ditt examensbevis eller studiebevis och gå prata med syv på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Då kan du få svar på frågan om du idag redan har Grundläggande behörighet och särskild behörighet; och om inte - få hjälp att ansöka om de kurser som du behöver läsa.

    Det viktigaste är att bli BEHÖRIG. För att obehöriga deltar ju inte i konkurrensen och får ingen chans att komma in på högskola/universitet, över huvudet taget.
    Som behörig med lägre betyg kan man ändå en chans; delvis kan man hoppas på att antagningsgränsen går ner... och så kan man göra högskoleprovet och konkurrera i HP-urvalet.

    • : Jag har fått betyg i de ämnena du nämnde förutom matematik. Har endast läst matematik 1a.
    • Mikael : För fastighetsmäklarprogrammet krävs det godkänt betyg i matematik 3.