Erik
    Jag läser teknik på gymnasiet just nu.
    Jag läser alla normala ämnen i teknikprogrammet + programmering 1.
    Till åk ska jag välja naturinriktning (min skola erbjuder antingen natur eller programmerings inriktning). Men sedan är det några kurser till jag ska välja att läsa i åk 2 o 3.

    Vilka kurser bör jag välja för att få maximalt med meritpoäng? Eftersom teknik inte har något modern språk förlorar jag ju på det, så jag kan inte välja något modernt språk.

    Är det möjligt att få 2,5 i meritpoäng utan modernt språk?

    Tackar på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erik!

    Godkänt betyg i Engelska 7 ger 1.0 i merit >; resterande 1.5 kan man få genom "högre kurser" i matematik.

    Vilka är "högre kurser" i matte beror på hur mycket matte som krävs för just "din högskoleutbildning". Ex. om du söker till Civilingenjörsprogrammet, där matte 4 krävs, kommer matte 5 ge dig 1.0 i merit och matte specialisering - 0.5 i merit >.
    På så sätt får du max i merit >.

    Moderna språk får läsas på Teknikprogrammet som programfördjupande kurser eller som kurser inom Individuellt val. Det är inte obligatoriskt att läsa moderna språk på TE, men det är inte förbjudet. Om du vill läsa moderna språk och din skola kan erbjuda dig läsa det språket som du vill läsa, så får du läsa moderna språk på TE.

    Bästa hälsningar

    ANNA