Elin
    Hej! Jag tänkte höra vilka kurser som ger meritpoäng, om det finns någon på komvux som man kan läsa till? Jag har 1,5 redan från språk och matte, ev 1 till för engelska 7 men inte säkert att jag klarar den. Vilka kurser (förutom engelska 7) kan jag söka till på komvux som ger meritpoäng? Typ meritpoängen som räddar mina betyg...

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Elin!

    Om du får godkänt betyg i Engelska 7, får du 1.0 i merit för det och tillsammans med dina tidigare 1.5 i merit, uppnår maximalt antal meritpoäng som är 2.5.

    Om du tyvärr får F i Eng7 eller inget betyg - kan du ändå uppnå max i merit genom matematik och moderna språk.

    I matematiken spelar det roll vad Särskild behörighet är till den högskoleutbildningen som du vill söka till. Om matte inte krävs för särskild behörighet, får du meritpoäng redan från matte 2 (0.5 i merit för matte 2; 0.5 - för matte 3 och 0.5 för matte4). Men om matte fyra krävs för behörighet, behöver du läsa matte 5 och matte specialisering för att uppnå max meritpoäng inom matte. (Max merit inom matte är 1.5). Max merit inom moderna språk är också 1.5.

    Du får 0.5 i merit för godkänt betyg i moderna språk 3 och 1.0 i merit - för godkänt betyg i moderna språk 4.

    Vad är särskild behörighet för den högskoleutbildning som du vill söka till?

    Mvh

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare