Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ibrahim,
    Se Programplan för NA >>> - där kan du se vilka kurser som läses på 3 år, men upplägget på varje skola kan vara annorlunda. Vi kan ta Idrott och hälsa 1 som exempel. Det är en obligatorisk kurs som BRUKAR läsas under åk1 och betyg brukar sättas till sommaren efter åk1. Men på vissa skolor läggs den upp på 2 år i låg takt och de åren kan vara åk1 och 2 ELLER åk2 och 3. Varför gör man olika? Jo, oftast pga lärarkapacitet som ej räcker till. Exempelvis om Idrottslärare är föräldraledig under ett läsår och ingen vikarie hittas - då läser inte elverna Idrott och hälsa kurser under det läsåret på just den skolan - och de som skulle ha läst den under sin årskurs 1 läser den under åk2 eller åk2-och-3 (i låg takt) ellet t o m under åk3.

    På samma sätt kan även upplägget av andra obligatoriska kurser bli "omflyttad".
    Men Svenska, där 3 obligatoriska kurser läses - kan man inte "omflytta", man måste alltså läsa Svenska eller SAS, svenska som andraspråk, 1 - under åk1; och Svenska eller SAS 2 - under åk2 och Svenska eller SAS 3 - under åk3.
    Engelska brukar man läsa Engelska 5 - under åk1; Engelska 6 - under åk2 och då kan de elever som vill och om lärarkapacitet så tillåter läsa Eng 7 - undeer åk3.

    På så sätt är det omöjligt att ge ett generellt svar på din fråga - utan det är varje gymnasieskola som man måste vända sig till för att få reda på deras Preliminära Planering, som också kan ändras om det händer ngt. t.ex de hittar en ny lärare att anställa eller att någon av de befintliga lärare blir sjuk, säger upp sig eller blir föräldraledig... Exakt vilka kurser som just du ska läsa på just den skola där du ska börja får du reda när läsåret börjar (och förhoppningsvis blir det sedan inga stora ändringar... men även det kan man inte garantera; även en påbörjad kurs kan bli avbryten, ex. pga en lärare "försvinner" och ingen vikarie hittas - det är ju tyvärr Lärarbrist).

    Vänliga sommarhälsningar

    L.

    Liselotte