Luciana
    Jag vet inte riktig vilka kurser ska jag räkna med mitt snitt betyg. Jag har läst samhällsprogram och har läst följande kurser:

    Engelska 5
    Engelska 6
    Historia 1b
    Idrott och hälsa 1
    Matematik 1b
    Matematik 2b
    Naturkunskap 1b
    Religionskunskap 1
    Samhällskunskap 1b
    Svenska som andraspråk 1
    Svenska som andraspråk 2
    Svenska som andraspråk 3
    Filosofi 1
    Psykologi 1
    Ledarskap och organisation
    Kommunikation
    Psykologi 2a
    Samhällskunskap 2
    Sociologi
    Psykologi 2b
    Religionskunskap 2
    Etnicitet och kulturmöten
    Ungdomskulturer

    Moderna språk 3 (Spanska)
    Moderna språk 4 (Spanska)

    Individuellt val
    Modersmål 1 (Spanska)
    Internationella relationer

    Tillagda kurser på grund av utökat program
    Engelska 7
    Entreprenörskap

    Jag blev godkänd på alla ämnen och jag vet att Gy arbete räknas inte med, men jag vet inte hur är det med utökade kurser och resten. Studieplanens totalpoäng är 2700.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,
    Fick du EXAMENSBEVIS ? Vilka kurser som i ditt examensbevis är markerade med "U"? Utan att få svar på de två frågor - går det inte att ge svar.

    L.

    Liselotte

    Betyg i alla de kurser /nedan/ räknas in i ditt JÄMFÖRELSETAL plus 2.5 i merit = meritvärde, med vilket du konkurrerar om en plats på högskola/universitet:

    Engelska 5
    Engelska 6
    Historia 1b
    Idrott och hälsa 1
    Matematik 1b
    Matematik 2b
    Naturkunskap 1b
    Religionskunskap 1
    Samhällskunskap 1b
    Svenska som andraspråk 1
    Svenska som andraspråk 2
    Svenska som andraspråk 3
    Filosofi 1
    Psykologi 1
    Ledarskap och organisation
    Kommunikation
    Psykologi 2a
    Samhällskunskap 2
    Sociologi
    Psykologi 2b
    Religionskunskap 2
    Etnicitet och kulturmöten
    Ungdomskulturer
    Moderna språk 3 (Spanska)
    Moderna språk 4 (Spanska)
    Modersmål 1 (Spanska)
    Internationella relationer
    Engelska 7

    Exempelvis - om du har C-betyg i alla kurser (ovan), blir ditt Jämförelsetal 15.0.
    Sedan plussar man på 2,5 som du har "i meritpoäng". Resultatet /meritvärde/ blir 17.5 och det är med den siffran (meritvärdet) som du konkurrerar om plats på en högskoleutbildning i Sverige.

    • : Ja, jag fick examenbevis och bara entreprenörskap och engelska 7 är markerade med "U"
    • Liselotte : I så fall räknas Eng 7 in pga den ger Meritpoäng och Entreprenörskap räknas inte in.
    • Liselotte : Och alla andra kurser, förutom GA, gymnasiearbete, räknas också in. detta pga alla "vanliga" dvs icke-U-kurser räknas (från examensbeviset) in, med undantag av GA.
    • : okej, och sen ska jag dela alla dessa poäng med 2500 eller med 2700 poäng för att kunna räkna ut mitt jämförelsetal?
    • Julia : Du ska dela med 2500 p. för att kunna räkna ut ditt jämförelsetal.
    • : Är det 2500? var det inte 2400 för att Gy arbete räknas inte?
    • Julia : GA ränkas inte med Engelska 7 räknas in, som är utanför programmet, och som är en 100-poängs kurs.
    Läs alla kommentarer