Statsanställd förälder med fundering på att ställa om
    Hej!
    Jag funderar på att nyttja omställningsstudiestödet och läsa till ämnen för att kunna arbeta på HR. Jag har en kandidatexamen som socionom, har arbetat på Försäkringskassan sedan 2005 som handläggare, specialist, enhetschef och verksamhetsutvecklare. Jag har gått en rad utbildningar internt så som ledarskapsutbildning och grundkurs i pedagogik som förhandlingsteknik och motiverande samtal. Även läst grundkurs i förvaltningslag mm.

    Vad behöver jag läsa till för ämnen för att kunna kvalificera för arbete inom HR? Räcker min erfarenhet eller behövs någon specifik kurs?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Caroline,
    tjänster inom HR är i Sverige icke-reglerade, vilket betyder att arbetsgivare får fritt bestämma vem som får jobbet. Det finns utbildningar (personalvetarprogram) som förbereder inför möjlighet att få jobb inom HR. Det vi får höra från arbetsgivare är att de eftersöker (för anställning inom HR) personer kunniga i Arbetsrätt (i första hand), i Ekonomi (i andra hand) och kunskaper i de övriga (också viktiga områden som t.ex beteendevetenskap, psykologi, gruppdynamik mm) kommer tyvärr i tredje hand; detta för att det är viktigast för arbetsgivare att anställa, säga upp och bevilja tjänstledigheter och andra ledigheter på rätt sätt (och det är Arbetsrätt som styr). Det är mycket man ska känna till inom arbetsrätt för att ta rätt ställning till frågorna om hur personal ska hanteras - i varje given situation, t.ex om en anställd kom in på ngn utbildning och säger att den utbildningen börjar inom kort, och har på förhand ej sagt ngt om att hen sökt utbildning (kanske för att hen ej trodde att hen skulle komma in) och så vill den anställde få tjänstledighet med kort varsel? Har hen rätt till det? Som icke-kunnig i arbetsrätt så skulle jag spontant säga Nej, men det kanske finns någon "paragraf" som säger att hen ändå har rätt till det pga någon speciell omständighet. Jag har inte läst arbetsrätt och vet därför inte svar på den frågan. Man kan givetvis fråga varför den anställde inte sagt ngt på förhand. Svar hen ger är kanske att hen tänkte tacka Nej till utbildningsplatsen men idag har bestämt sig att tacka Ja. Den anställde kanske trodde att alla fastanställda har automatiskt rätt att ta tjänstledighet om de kommer in på en utbildning och att de ej behöver säga ngt på förhand?
    De flesta arbetsgivare, enligt vad vi hör från arbetslivet, anser att det viktigaste för de som jobbar inom HR är att de ger rätt stöd till cheferna i arbetsrättsliga frågor
    Mitt råd till dig är därför att du försöker lära dig så mycket som möjligt inom område Arbetsrätt. Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Statsanställd förälder med fundering på att ställa om : Stort tack för uttömmande och informativt svar. Nu har jag bättre koll på hur jag ska gå vidare
    • Anna : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!