elev
    Hej!

    Det är så att jag vill utveckla min engelska för att sedan kunna i framtiden arbeta i England ev. Jag har läst eng. A och B enligt gamla systemet och har en kandidatexamen. Nu när jag kollar på antagning.se finns det både engelska I och engelska A, vad är skillnaden? Vilken ska man läsa? Jag ska även i framtiden göra TOEFL test.
    • SYV-besökare : Det behöver inte vara någon skillnad mellan Eng I och Eng A, vad det gäller högskolekurser. Olika högskolor/universitet använder olika "stegsystem" och kallar kurserna antingen för I - II - III - IV eller för A, B, C och D - det man behöver tänka på att om man senare vill sätta ihop sina "lösa kurser" till kandidatexamen, då är det bäst att läsa kurser inom samma ämne på samma lärosäte, då Eng I behöver inte till 100% överensstämma med innehåll i Eng A och även Eng A på olika högskolor/universitet kan ha lite olika innehåll. Men läser man bara för "kunskapens skull" då kan man söka vilken som... :)

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    hej Amina,

    du kan på gymnasiet/komvux eller inom folkhögskola söka Engelska 7, det är en kurs som är "över", dvs svårare än den gamla kursen Engelska B.

    Om du t.ex klarar Engelska 7, då har du kommit så långt inom engelska som man idag kan i Sverige komma inom "gymnasieengelska".

    Att du söker till högskola är inget hinder att samtidigt söka till Komvux och till flera olika folkhögskolor också. De ansöknignar är helt oberoende av varandra.

    ***

    Om du specifikt vill förbereda dig till TOEFL-testet, då kan studier på folkuniversitetet vara mest lämpliga; då är bra om du söker info på folkuniversitets hemsida eller kontaktar personal på folkuniversitetet.
    Se gärna info/text där alla "blåa ord" är klickbara länkar - på www.fragasyv.se/info/spraktest-foer-studier-utomlands

    ***

    Ang. studier i Engelska på högskolenivå - de är kanske mycket mer "teoretiska" än det som du behöver. :) Frågan är om du behöver kunna prata, skriva och förstå engelska så bra som möjligt - eller om du vill lära dig om språkhistoria, svårare grammatiska resonemang och olika begrepp/definitionen inom språkvetenskap?
    Om ditt mål är att kunna bo och jobba i ett engelsktspråkigt land - men inte undervisa i engelska eller bli professor i språkvetenskap :) då kanske andra studier än på högskolenivå passar dig bättre...? :)

    • elev : Tack! Jag tror att jag studerar på egen hand och gör sedan test. Jag tänkte lämna in min syv utbildning för bedömning till uk Naric och då vill dom ha engelska test bland annat. Vill själv läsa engelska 7 men det blir svårt...jag får då istället studera på egen hand. Finns ju på Folkhögskola men betyg känns mer rätt för mig än ett studieomdöme.