Maja
    Som rubriken säger, vilken linje är bra att gå om man vill bli lärare? Jag skulle då helst vilja bli tyskalärare och idrottslärare. Vilken inriktning på programmet är mest förberedande för yrket?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,
    det finns många olika sorters Lärare, så det är bra att du har förklarat att du vill bli lärare i Tyska och idrott.
    Formell behörighet kan man uppnå på alla nationella program; och annars kan man komplettera efter gymnasiet, men vill du bli behörig att Direkt efter gymnasiet kunna komma in på lärarutbildningen för att läsa mot lärare i tyska och idrott, så är det bra att på gymnasiet läsa Tyska 3 (och kanske t o m högre kurser - som t.ex Tyska 4 och 5) och, om möjligt, även flera idrottskurser än endast idrott och hälsa 1.
    Idrott och hälsa 1 är Obligatorisk kurs på alla nationella gymnasieprogram i Sverige. du måste få godkänt betyg i den kursen; det kan också /ibland/ krävas även idrott och hälsa 2 (godkänt betyg i den kursen) men idrott 2 ingår inte i ngt program men kan ofta läsas som tillvallskurs (valbar kurs). Bra om du på din blivande gymnasieskola frågar om de kommer kunna erbjuda läsa Idrott och hälsa 2 också.
    ang. Tyska 3 och högre kurser i tyska... jag antar att du läser tyska nu, när du går på grundskolan, stämmer det? i så fall kan du på gymnasiet börja direkt med tyska 3 och det är godkänt betyg i den kursen som kommer att krävas för behörighet till "lärare i tyska"-utbildningar.
    På flera av gymnasieskolans program ingår Moderna språk som obligatoriska kurser - en kurs ingår i Ekonomi- och i Naturvetenskapsprogrammet; två kurser i Samhällsvetenskapsprogrammet; många språkkurser ingår i HU/inriktning Språk.
    ************
    Det finns alltså inte ngt. speciellt program för att sedan kunna bli lärare i tyska och idrott.