Susanne
    Jag går i 9an och funderar på att välja Ekonomi eller Natur. Jag vet inte vad jag vill bli när jag blir stor. Anledningen till att jag funderar på natur är för att man får en stor behörighet men problemet är att jag har E just i matte och alla säger att matten är jättesvår så det är det som hindrar mig från att välja natur. Ekonomi funderar jag också på men man får ju inte lika stor behörighet som natur och eftersom att jag inte vet vad jag vill bli när jag blir stor börjar jag fundera på vilken linje som är bäst att ta. Jag har gjort massa tester om vad som passar mig men det hjälper inte så mycket.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Susanne!

    Tänk på att det går att komplettera efter gymnasiet - på Komvux eller genom prövningar.

    Om du har "bara" E i mattte, kan det blir väldigt svårt att läsa på Naturvetenskapsprogrammet där man läser det avancerade spåret i matte och dessutom ganska fort. Du kan på www.matteboken.se se innehåll i alla mattekurser.

    På NA läser man matte 1 och 2 under åk1. Det går alltså ganska fort. Dessutom läser man kemi och fysik. Det kan bli väldigt tufft det.

    Se innehåll i mattekurserna och tänk på att det är mycket smart att lära sig ett yrke under gymnasietiden. Det finns många fördelar om man kan ett yrke tidigt i livet!

    Kika gärna på de yrkesprogrammen. Du som elev har alltid rätt att få grundläggande behörighet till högskolestudier - på alla program, även på alla yrkesprogram.

    ANNA