Felicia
    Hej! Jag vill plugga och bli en ux designer, men vilken linje ska jag gå? måste jag gå teknik eller kan jag gå typ samhäll och ändå få in de ämnena jag behöver eller kan jag typ plugga på distans?
    Jag som person är väldigt kreativ och jag älskar att åka skidor så jag planerar på att plugga teknik i Hemavan så jag kan åka på fritiden.
    Men som sagt vill jag ha hjälp i vilken linje jag ska gå? jag tänker att teknik kanske kommer ta för mycket av min tid när jag vill åka skidor. Hoppas ni förstår hur jag tänker.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,

    Utbildning till UX-designer >> kan finnas inom Yrkeshögskolan. Bra grundutbildning finns inom gymnasieskolans Teknikprogram och även på Estetiska programmet, inriktningar Bild&Formgivning>> och Estetik&Media>> samt på El- och energiprogrammet, inriktning Dator- och kommunikationsteknik>>

    Distansutbildning kan du söka på Korrespondensgymnasiet >>, som tyvärr inte erbjuder varken sig Teknik, Estetiska eller EL-och Energiprogrammet. I så fall sök Naturvet.programmet på Korr.

    En fundering från min sida:
    yrken inom IT-data förändras till innehåll och även nya yrken tillkommer, som t.ex Drönarpilot >>, som ej fanns för bara några få år sedan. Det är därför möjligt att du vill söka till en eftergymnasial utbildning som idag ännu inte finns men finns om 3 år... eller att du hittar på ngt. alldeles eget, startar eget företag i en ny bransch, som du själv kommer att uppfinna (och som idag ännu inte finns och vi vet inte vad den kommer att heta ens...).
    Därför råder jag dig att lära dig så mycket som möjligt och läsa kurser inom Programmering och Tillämpad programmering som numera får läsas som programfördjupande på alla gymnasieprogram. Läs om det på >> framtid.se/bloggar - "Programmera mera"!

    Ang. ditt intresse för skidor - det är jättebra att du har fritidsintresse! det är också bra för hälsan att motionera och bra för själen - att ha en Hobby. Hur mycket tid studier på Teknikprogrammet eller på ngt. annat program skulle ta för dig - är omöjligt att säga... Det är nämligen så att antal "studietimmar" är exakt samma på alla gymnasieprogram. Det är 2500 poäng (och det är "volum" man mäter i gymnasiala poäng) som ingår i alla nationella gymnasieprogram och det är ingen skillnad på högskoleförberedande och yrkesprogram. En 100 poängskurs = 100 undervisningstimmar + 100 timmar läxor/grupparbete/självstudier och tanken är egentligen att alla gymnasieelever på alla gymnasiets nationella program ska lägga ner lika mycke tid för sina studier (heltid = 40 timmar i veckan, lika mycket som heltidsarbete).
    Sedan att det i praktiken ta längre tid för vissa elever på vissa program pga de lägger ner mer tid på självstudier, plugga inför prov mm. - kan man inte komma ifrån. Men är man mycket duktig på matte, fysik, kemi kanske lägger man ner mindre timmar än som det är tänkt som "genomsnittet".
    Det är en myt att elever på yrkesprogram har mer fritid. Kan även i många fall vara tvärtom. Därför att elever på yrkesprogram går på praktik på heltid - 40 timmar under sina praktikveckor och de kan inte korta ner den tiden, medan elever på högskoleförberedande program kan genom att plugga smartare (använda sig av studieteknik som passar dem bra) korta ner tiden de behöver lägga ner på läxorna.

    Det är annars mycket individuellt hur mycket tid man lägger ner på sina studier utanför skolan. Det beror på vilka ambitioner man har; på hur bra förkunskaper man har; på hur hälsan och familjesituationen ser ut och mycket annat.