Anna
    Hej

    Nästa år ska jag söka en högskoleutbildning men jag är osäker på vilken som blir bäst. Jag har varit intresserad av statsvetenskap och jag vet att man kan jobba inom många områden efteråt. Men i det senaste har jag funderat mer på rättsvetenskap.
    Jag är intresserad av att jobba inom lagar och hålla kontakter med andra osv.

    Men min fråga är vad kan man ha för jobb efter rättsvetenskap och är det svårt att hitta jobb inom det området eller måste man studera vidare och fördjupa sig?

    Mina gymnasiebetyg ligger mellan 16-17 poäng; kan man bli antagen i rättsvetenskap i nåt universitet med dessa poäng? :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    du får gärna kika på yrkespresentationerna på www.framtid.se i första hand på Rättsvetare>> men även på andra, eftersom det är många olika yrken som på olika sätt arbetar "rättsligt", även förutom Jurister, ex. Paralegal>>, Socionom>>, Internationell rättsvetare>> ; Familjerättssekreterare>> och Adoptionskonsult>>.

    Se ovan. Så som antagningsstatistiken från föregående antagningsomgångar ser ut, skulle du med dina betyg komma in på Rättsprogrammet i Luleå.