Sara
    Hej! Jag kom in i ekonomie linje med inrikting nationalekonomi på Södertörns högskola samt är jag reserverad vid 1 platsen till receptarieprogrammet i Uppsala. Jag har blivit väldigt förvirrad vilken ska jag välja. I ena sidan handlar om ekonomi men att det är en högskola rädda mig lite. och undrar vad kan man jobba sedan med detta utbildning. Och i andra sidan tänker jag att jag kan vidarestudera från receptarie till apotekare. Jag har inga intresse till något särskilt förutom tandläkare som jag kom inte in.
    vad tror ni är det bäst att göra?
    och en fråga till kan man jobba som jurist om man läser nationalekonomi?
    med vilken av de utbildningarna kan jag lättare hitta jobb både i Sverige och utlandet?
    tack i förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    om du står i RESERV till Receptarieprogrammet, är du ännu inte antagen. Om du kommer in från reserv eller inte - kan man inte veta på förhand. Än så länge kan du både acceptera den platsen där du är antagen + samtidigt behålla din reservplats.
    Om du senare får besked att du kan bli antagen på den utbildningen, där du står i reserv, är det först då du måste välja - vilken utbildning du vill gå.

    Svar på frågor - om andra yrken
    Jurist - lagar skiljer sig åt mellan olika länder; men om man utbildar sig inom Internationell rätt - kan man ev jobba i olika länder.
    Ang. ditt intresse för Tandläkaryrket- du kom inte in på tandläkarprogrammet, skriver du. Kika gärna på andra yrken inom tandvård - tandhygienist >; tandtekniker >; tandsköterska >.