Elev

    Hej! Vad för utbildningar skulle ni rekommendera om man vill arbeta som administratör eller receptionist i framtiden? Kommer inte på något specifikt område, utan tänkte mer i överlag för denna roll. Oftast står det i annonser att de vill att man ska ha erfarenhet eller utbildning sedan tidigare. Därmed undrar jag vad för typ av utbildningar som kan vara till nytta.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,
    det är svårt att ge svar på din fråga; detta för att yrken Administratör och Receptionist är i Sverige icke-reglerade; arbetsgivare anställer vem de vill, med vilken utbildning som helts... och vad olika arbetsgivare tycker och tänker kan man inte veta på förhand.
    Det finns också väldigt många olika typer av administratörer (t.ex Löneadministratör, Utbildningsadministratör och Vårdadministratör) och några olika typer av receptionister, ex. hotellreceptionist har inte samma arbetsuppgifter som kontorsvärd (som en sort kontors-receptionist).

    Ett sätt att komma in i yrken: administratör eller receptionist är att söka sommarjobb eller extra-jobb inom de yrken och på så sätt "få in foten" och skaffa sig erfarenhet.
     Skolverket har kommit med förslag på Nationella yrkespaket, som består av gymnasiala kurser och det finns ett sådant för administratörer: prata med SYV på komvux i din hemkommun, fråga om din komvux kan erbjuda dig läsa det paketet. Men att man ha läst det betyder inte att man får ngt. jobb, tyvärr.
    Vissa typer av administratörer finns det "bestämda" utbildningar (på så sätt att arbetsgivare brukar anställa med just den utbildningen, men kan anställa även utan den utbildning) för - t.ex Vårdadministratör/Med.sekreterare. Det är en yrkeshögskoleutbildning som, i Sverige, leder till detta yrke.
    Löneadministratör - finns yrkeshögskoleutbildningar till det yrket, men det finns exempel att man får det jobbet med endast gymnasiekompetens eller att ekonomer med högskoleutbildning jobbar som löneadmin. På små företag kan personalchef och löneadministratör vara samma person; i så fall brukar hen ha högskoleutbildning på lägst kandidat-nivå, 3 år.

    Utbildningsadministratörer finns på många olika ställen, ex. på högskolor-universitet, på gymnasieskolorna, på grundskolorna, inom folkhögskola och yrkeshögskola och på gymnasieantagningskanslierna.
    Utbildningsadministratörer på gymnasieantagningskanslierna är ofta utbildade studie- och yrkesvägledare, alltså har examen från SYV-programmet (ett 3-årigt program på heltid på högskolenivå);
    utbildninsadmin. på högskolenivå har ofta långa högskoleutbildningar "bakom sig" - kandidatexamen som är på 3 år räcker oftast inte, utan man ska oftast ha mycket mer utbildning än så... det är i alla fall för de sökande som söker jobben nu (tidigare - för många år sedan, kunde man få sådana jobb med endast gymnasiekompetens, men inte nu längre...).
    Eftersom reglena saknas om vilken utbildning som krävs, väljer arbetsgivare fritt - vem de vill och det finns väldigt många att välja mellan: varje admin. eller receptions-jobb sökes av hundratals personer och vem som arbetsgivaren väljer till just den specifika tjänsten, vet man inte på förhand; språkkunskaper kan bli avgörande; eller att man tidigare jobbat på en liknande arbetsplats.

    Men du ber om en rekommendation - vilken utbildning vi kan rekommendera?
    I så fall rekommenderar vi utbildningar inom yrkeshögskola; detta för att de visar upp bäst resultat vad gäller att "leda raka vägen till ett jobb".
    Se exempel på några yrkeshögskoleutbildningar som jag varmt kan rekommendera:
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/receptions-konferens-och-housekeepingansvarig
    salj-marknadshogskolan/account-manager-it-sales
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/trac-diplomerad-resekonsult
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/hospitality-management
    salj-marknadshogskolan/online-merchandiser-salj-och-marknad-goteborg
    ec-utbildning/mjukvarutestare-goteborg
    nbi-nordic-business-institute/inkop-supply-management-lulea
    hermods-yrkeshogskola/internationell-affarslogistiker-green-management-hermods-stockholm

    Studie- och yrkesvägledare