Peter SYV på GymnasieGuiden

    hej!

    undrar du om yrket Lastbilschaufför? Exakt vad vill du veta?
    Det är C-körkort, för lastbil som man behöver ha för att få lov att köra lastbil.
    Utbildningar till lastbilschaufför finns inom ungdomsgymnasieskola, inom komvux och så kan även Arbetsförmedlingen köpa den utbildning för en arbetssökande; även arbetsgivare kan ibland köpa utbildning för sina anställda.
    Vilket körkort har du idag? Har du B-körkort? B-körkort krävs för att få lov att vidareutbilda sig till lastbilsförare.

    • : jag vill veta lite mer om dessa, Distributionsbil – Renhållning – Grusbil – Timmerbil – Trailer – Tankbil. om jag klar min utbildning kan jag göra nån av dem eller en av dem och vilket av dem bästa.
    • Anna : Har du kommit in på lastbilsförarutbildningen eller tänker du Söka till utbildningen? Och exakt VILKEN UTBILDNING är det som du menar? Du kan gott skicka en snabb/direkt länk. Det finns massor med olika varianter på utbildningar - kan finnas hundratals... i olika delar av Sverige. Vi kan inte gissa vilken av de utbildningar som du är nyfiken på. :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lloyd,

    inriktningDistributionsbil – borde leda till att man kan jobba som >>Distributionsförare;

    inriktning Renhållning – leder troligtvis till att man i första hand söker jobb som >>Renhållningsarbetare;

    Inriktning Grusbil – leder kanske i första hand till att man kan jobba som Lastmaskinförare>>.

    Timmerbil – Trailer – Tankbil är andra typer av lastbilar eller "mobila maskiner".
    Om det just på den utbildning som du menar är möjligt att kombinera olika inriktningar eller om man Endast får välja en av dem - beror på: hur utbildning är organiserad + kan också bero på hur duktig/ambitiös du är och vilka förkunskaper du har.

    Utan att veta exakt VILKEN UTBILDNING, var ? - du är nyfiken på, går det tyvärr inte att ge svar på din fråga.
    Du kan också behöva kontakta de utbildningsansvariga på just den aktuella utbildningen; detta för att hur just de valde att organisera sin utbildning, är det just de som vet.

    Allmänt, finns det inte några regler som skulle förbjuda att man blir behörig att köra alla de olika typer av fordon - från moped till tung lastbil med tung släp + får lov att köra Farliga Gods.

    • : Tack din svar, jag har ansökt till lastbilsförare men jag vet inte vilket linje jag måste göra men vad jag vet att jag vill köra lastbil.
    • Anna : Det finns lite Olika typer av lastbilar, ex. tunglastbil; lastbil med släp; i vilket fall behöver du C-körkort /det är i Sverige med C-körkort som man få lov att köra lastbil/.