Sara
    Jag har runt 300 poäng och jag vill gå på en skola där jag kommer ha möjlighet till att få höga betyg på natur linjen och även möjlighet så jag kan komma in på läkar program efter gymnasiet
    • Mikael : I vilken stad ska du söka till gymnasiet?
    • : Stockholm
    • Anna : Jag har nu utökat mitt tidigare svar till dig. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    för behörighet till läkarpr. krävs det godkända betyg i de kurser som är inriktningskurser på NA, inr.Naturvetenskap, därför måste du helst gå just NA, naturvetenskap.

    Den utb. planeras på 370 gymnasieskolor i Sverige till hösten 2018 - vad god se GymnasieGuiden.se>>> och där kan du också välja län/kommun - då får du se alla de gymnasiepresentationerna av skolorna som ligger nära där du bor.
    Lycka till!

    ANNA

    Ang. få höga betyg - så är det samma betygskriterier på alla gymnasieskolor; de är "absoluta" och inte "relativa", dvs alla elever i samma klass kan få A-betyget, högsta betyg eller F-underkänt... det inte så att elever i klassen jämförs med varandra, utan elevernas kunskaper jämförs med de generella kunskapsmålen som gäller för alla elever i hela Sverige, oavsett gymnasieskolan.