Mary
    Hej! Nu är det så att jag ska börja på gymnasiet, och jag är väldigt förvirrad för att jag är tvungen att göra mitt val strax.
    Jag är en ganska osäker person och kan inte välja mellan naturprogrammet och teknikprogrammet. För det första så vill jag gå natur för att man kan bli läkare, och jag har hört att det är höga löner på bara några år om man arbetar som barnläkare. Men dessutom så älskar jag teknik, och har hört att det leder till ingenjör och till exempel säkerhetschef inom IT som jag även är intresserad av. Men lönerna är inte så höga på bara några år och jag vill gärna få mycket pengar när jag är ung, till exempel runt 25 eller något sådant. Jag har sett att i Uppsala så finns det en barnläkare som är 25 år och har 1 års erfarenhet men tjänar runt 48.000 medan säkerhetschef osv tjänar mer när de är kring 40 år. Men det är så svårt att släppa taget på det då jag älskar teknik, samma sak med läkare. Jag behöver verkligen hjälp. Finns det något jobb inom teknik som ger relativt mycket under sina första år?
    Jag vill lyckas så bra som möjligt, behöver verkligen er hjälp! Tack på förhand.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Mary, jag har svårt att tro att man redan är färdigutbildad Barnläkare när man är 25 år... då det tar extramt lånt tid att utbilda sig till specialistläkare - först 5,5 år på grundutbildningen till läkare plus minst 1,5 år på AT-tjänst och sedan minst fem år på specialistläkarutbildningen. Det är alltså minst 12 år efter gymnasiet, om man läser på heltid... men många ST-läkare läser på deltid och jobbar samtidigt... så kanske hen läser för att bli Barnläkare när hen är 25 år, det är i och för sig möjligt, om man kommer in på grundskola när man är 6 år och kanske hoppar över någon kurs på grundskolan och sedan kommer in på läkarutbildningen direkt efter gymnasiet... vilket är rätt ovanligt.
    Angående löner - det är individuell lönesättning och omöjligt att säga vad just du skulle kunna få i lön när du är 25 år, oavsett vilket yrke du väljer att satsa på.

    Gillar du teknik, sök till teknikprogrammet. Om du läser inriktning teknikvetenskap men läser biologi 1 och 2 som valbara kurser, som på TE är möjligt att göra, blir du behörig till läkarprogrammet, så det kanske är den bästa lösningen för dig.

    De mest högavlönade jobben inom Teknik-sektorn är troligtvis följande:
    https://www.framtid.se/yrke/it-chef
    https://www.framtid.se/yrke/it-arkitekt
    https://www.framtid.se/yrke/systemutvecklare
    https://www.framtid.se/yrke/datasakerhetsansvarig
    https://www.framtid.se/yrke/hologramutvecklare

    • : Hej! Tack så jättemycket för informationen och tipset! Jag ska då söka till thoren innovation school, men deras teknikprogram har specialiseringar: Ingenjör, Speldesign, Arkitektur, Applikationsdesign. Vilken av de specialiseringarna kan man välja om man vill jobba med de yrken som du hade skrivit upp där ovan? Går det att lösa det genom att gå natur och lägga till ''teknik'' kurser? I sånna fall vilka kan man lägga till för just de yrken du nämnt? Ursäkta för så många frågor men jag är väldigt stressad inför valet och försöker lyckas så bra som möjligt. Tack för svar!
    • Anna : Du kommer med stor sannolikhet behöva läsa även på Eftergymnasial nivå, på universitetet eller på en yrkeshögskola. Inriktning på Teknikprogrammet väljer man oftast till åk2. Du kan bestämma dig under åk1.
    • : Tack så jättemycket för era svar! Detta hjälpte verkligen mycket!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mary, det är inte alls konstigt att du har många frågor. Saken är dock "den" att det ej - Tyvärr! - går på förhand planera i detalj, t.ex vilka Valbara kurser som just du ska kunna välja. I alla fall går det inte att garantera det.
    Det är endast Obligatoriska kurser som måste erbjudas. Alla valbara kurser kan ändras även "i sista stund", t.ex om det blir lärarbrist, eller om för få elever väljer samma kurs som du vill läsa och då kan inte kursen starta. Valbara kurser väljer man i "omgångar" - inför åk2 och sedan inför åk3 och det är oftast tidigast till jul under föregående årskurs som man får veta från vilken lista man får välja. Det finns större listan på vilka kurser som FÅR LÄSAS SOM PROGRAMFÖRDJUPANDE på varje program, men det är endast några få kurser från den listan som kommer att erbjudas på varje gymnasieskola; exakt vilka - vet man inte på förhand... man kan önska, fråga på skolan, få svar att "vi erbjuder" den och den kursen, men det är Avsikter; det vet man inte hur det sedan blir. Så ser verkligheten ut.

    Thoren Innovation Stockholm>> och thoren innovation Solna>> har öppet hus den 25 jan 2018. Besök den skolan, som du i första hand vill söka till, på öppet hus, ställ dina frågor till personal på skolan. Boka prova-på dag på skolan och/eller tid med studie- och yrkesvägledare på den aktuella skolan. Fråga vilka valbara kurser skola kommer att lägga inom de olika inriktningar/profiler och hur säkert det är att du ska få läsa just de kurser som du vill läsa.