Elena
    hej! Jag är italiensk och vill plugga till svenska universitet HT 2016 men jag saknar svenska språkets behöriget. Jag är godkänt på SAS 2 och jag kan antingen prova SAS 3 test hos komvux eller TISUS. Tyvärr finns det inte tid för att delta i en SAS 3 kurs. Vilket test är enklast att klara? TISUS eller SAS 3?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elena!

    Kan inte du anmäla dig både till SAS 3 och till TISUS - tester? I så fall får du två chanser. Svårighetsgrad borde vara detsamma på de testerna - för att de mäter det som krävs för att klara av studera på högskolenivå med undervisningsspråk Svenska.

    en 100 poängs-kurs som SAS 3 är kan man läsa på heltid på 5 veckor och läser man på distans eller på "flex" kan man få betyg ännu snabbare än på fem veckor. Se om du skulle kunna hinna läsa SAS 3 (på flex eller på distans) och anmäl dig samtidigt till TISUS. Så skulle jag göra om jag var i "dina skor".

    Lycka till!

    ANNA