Paulina
    Hej, jag skulle egentligen vilja bli psykolog men kommer inte kunna komma in på det (går sista året i gymnasiet, natur). Jag har sökt runt och kommit fram till att psykoterapeut verkar passa mig bra men jag har några frågor.

    1. Vad ska man ha för utbildning innan man kan söka in till psykoterapeut? Har läst att man kan vara sjuksköterska eller socionom...
    2. Om man blir socionom innan så har jag läst att man jobbar först som Socialsekreterare, måste man göra det?
    3. Om man sedan vill söka in till psykoterapeutprogrammet, är det svårt att komma in?
    4. Hur långt är psykoterapeutprogrammet och vilka lärosäten finns det?

    Vet att det är många frågor men skulle vara väldigt tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Paulina,

    kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/psykoterapeut där det också förklaras det som vi vet om utbildningsvägen till detta yrket. Förändringar kan ske över tid; behörighet som krävs och vilka lärosäten som erbjuder utbildning kan också vara olik det som är idag. Du kommer ju att bli klar med socionomutbildningen först om 4 år, om du idag ännu läser på gymnasiet. På fyra år kan mycket förändras.

    Du nämner "sjuksköterska" och sedan vidareutbilda sig till psykoterapeut. Jag rekommenderar socionom snarare än sjuksköterska; detta pga det är en kortare och säkrare väg att gå. Enligt info som vi har fått från några sakkunniga är det tre yrkesgrupper /läkare, psykologer och socionomer/ som vanligtvis kommer in på psykoterapeutprogrammet, som vanligtvis ges på Halvfart under 3 år. Att andra yrkesgrupper kom in - finns det några exempel på, men de är inte många. Det har även hänt att en arbetsterapeut kom in någon gång förut; om du väljer bli sjuksköterska, då ska du räkna med att senare läsa till specialistsjuksköterska - mot psykiatri eller neuropsykiatriska funktionshinder... och man måste jobba 1 år minst först för att senare kunna komma in på Specialistsjuksköterskeprogrammet - som kan ges på 1 år på heltid eller på 2 år på halvtid.
    Det är alltså både kortare och säkrare väg att gå via Socionomprogrammet.

    Behörighet till psykoterapeutprogrammen /det är flera olika program med Olika inriktningar/ kan t.ex beskrivas så här:

    "1. Förkunskaper från universitet/högskola eller motsvarande. Erforderliga teoretiska förkunskaper har den somerhållit läkar-, psykolog- eller socionomexamen om minst 180 hp eller annan motsvarande människovårdande yrkesexamen; genomgått grundläggande psykoterapiutbildning, motsvarande den tidigare statliga psykoterapiutbildningens steg-1 om 45 hp, och med speciell inriktning mot beteendeterapi/ kognitiv terapi/ kognitiv beteendeterapi, eller på annat sätt har inhämtat motsvarande kunskaper.

    2. Förkunskaper genom yrkesverksamhetErforderliga praktiska förkunskaper har den som, vid ansökningstillfället, harvarit yrkesverksam under minst två år (minst halvtid) från den tidpunkt då den grundläggande psykoterapiutbildningen enligt ovan genomgåtts i sin helhet, samtunder dessa två år har tillämpat ett psykoterapeutiskt arbetssätt inom större delen av arbetsuppgifterna.

    3. Yrkesverksamhet under utbildningen.
    Studenten ska under utbildningen ha deltidstjänstgöring (minst 50 %) med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande vilket utgör underlag för den handledda psykoterapin under utbildningen. För behörighet krävs därför att den sökande kan uppvisa intyg från arbetsgivare eller uppdragsgivare om att hon/han, vid eventuell antagning till programmet, under utbildningstiden kommer att:arbeta med psykoterapeutiska arbetsuppgifter i nämnda omfattning som även kan utgöra grund för handledning,erhålla individuell psykoterapihandledning inom ramen för praktiken i en omfattning av 20 timmar som leds av handledarutbildad legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning (för psykologer även specialistpsykolog), samtdelta i teamkonferenser och dylikt under praktiken där klient-/patientärenden fortlöpande diskuteras."

    Läs noga text ovan - jag har kopierat hela texten om behörighet. Det står "motsvarande kunskaper" och "på annat sätt har inhämtat..." - det är alltså BEDÖMNINGAR som görs.
    Under punkt 3 står det att man under utbildningen måste arbeta med "psykoterapeutiska arbetsuppgifter" - så du måste innan du kan bli antagen skaffa dig jobb där du kan arbeta med "psykoterapeutiska arbetsuppgifter". Det jobbet som socionomer kan få direkt efter socionomprogrammet är ofta just som Socialsekreterare. Har man tur, kan man få anställning som Kurator på en skola eller på ett sjukhus eller på ett behandlingshem /dock brukar arbetsgivare önska att man har viss tidigare arbetslivserfarenhet efter socionomprogrammet + helst också påbyggnadsutbildning; det är extremt ovanligt att socionomer direkt efter socionomprogrammet kan få jobb som kurator/.

    • : Okej, men måste man jobba som Socialsekreterare om man gått utbildning som socionom? Har läst att i stort sätt alla nyexaminerade gör det.
    • Anna : Jag ska utöka mitt svar ännu en gång.
    • Anna : Läs båda utökningar av mitt tidigare svar, ovan. Det är rätt hård konkurrens om platser på psykoterapeutprogrammet. Det finns inga garantier. Skulle det bli så att många psykiatriker /specialistlärare/ söker och många psykologer - har andra i princip ingen chans i så fall, för att de kommer att prioriteras, är jag rädd. Du får gärna prata med studievägledare på psykoterapeutprogrammen och fråga vilken grundutbildning folk där har - vi fick svar att de flesta är legitimerade psykologer; men att det även finns en hel del socionomer. Skulle en psykiatriker söka, kommer hen in före andra /tur kanske att det är inte många psykiatriker som söker - då får andra en chans att komma in/.