Marcus
    Hej,

    Jag har ett mål och det är att bli en tandläkare. Så gick jag till naturvetenskapsorogramet i gymnasiet. Det är mitt första år i gymnasiet och jag fick reda på vad ska jag få på religion 1, sve 1, matte 1c och 2c, biologi 1, historia 1, engelska 6 och fysik 2 jag kommer och få C på nästan alla kurserna som fick jag på båda HT och VT och 2 eller 1 B och ett A. Jag vet att man måste få A nästan på allt för att komma in på tandläkare programet och det har jag inte. Jag vill inte gå på en annan inriktning för att det var mitt mål från när jag var 8 år gammal så jag kan inte tänka att gå på en annan inriktning. Jag vill inte heller att förlora min tid efter gymnasiet för att komplettera och göra om kurser. Jag tänkte att jag kan göra högskoleprov men problemet är att man måste fård max 3 fel av 60 för att komma in på tandläkare programmet så det är mycket svårt och nästan inget chans med det för att komma in. Snälla har du en lösning gör mig.

    Mvh/Marcus

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marcus,
    jag förstår att du gärna vill komma in på tandläkarprogrammet. det är populär utbildning och många söker med höga betyg.
    De "lösningar" jag har att du skriver Högskoleprovet så ofta du orkar och har råd med /chans finns 2 ggr varje år och resultatet av HP är giltigt i fem år/;
    Gör ditt bästa i alla kurser du läser på gymnasiet, mer kan du inte göra.
    Om du inte vill titta på andra yrken, är det givetvis upp till dig... men det finns faktiskt många yrken inom hälsa, sjukvård, tandvård - andra yrken än just tandläkare... om du ändrar dig och vill kika på andra yrken så finns det över 2.000 yrkesbeskrivningar på www.framtid.se

    Ännu ett alternativ är att titta på tandläkarutbildningar utomlands; det är inte lika smidigt som att läsa i Sverige - då du måste flytta till utlandet; det kostar också en hel del pengar; sedan vet man inte hur svårt det blir att få legitimation som tandläkare i Sverige /för att Socialstyrelsen ger inte förhandsbesked/ - men det finns många exempel på att folk lyckas med det, så kika gärna på det alternativet... om du vill. Det är givetvis du som bestämmer vad du ska göra.

    AU >>
    Ännu ett alternativ kan vara att se - när det blir dags - när du börjar årskurs 3, alltså - om det kommer erbjudas AU /alternativa antagningar/; Karolinska Institutet i Stockholm brukar öppna för TAPIL - alternativ antagning till tandläkarprogrammet; men om de gör det även om 2 år, kan inte vi svara på, men vi hoppas det fortsätter. Om TAPIL - var god läs på ki.se/utbildning/alternativt-urval