Sophia
    Hej. Jag går just nu i ettan på gymnasiet. Jag undrar om man kan kombinera gymnasiearbetet i trean med volontärarbete i något annat land. Hur går man isånnafall tillväga? Vem ska jag prata med? Har även sätt att man kan ansöka om stipenduim, är det nått som är möjligt?
    Är jättetacksam för svar, då min SYV på skolan inte kunde svara på det!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sophia,

    det är din handledare i gymnasiearbete som måste godkänna Tema för gymnasiearbete och på vilket sätt du ska utföra ditt gymnasiearbete. handledare utsett av din skola och är oftast en av lärarna på skolan.

    Förutom att just Skriva sitt gymnasiearbete, får man göra ngt. "projekt" som vanligtvis är fotoutställning, film, hemsida eller föreläsning, broschyr, affischer/flygblad eller en artikel som publiceras i en tidning eller en tidsskrift. På vilket sätt man samlar ihop material till sitt gymnasiearbete - varierar väldigt mycket. Det borde gå att samla material utomlands, men att åka utomlands mitt i skolåret och missa lektioner i andra ämnen, känns inte rimligt och det kan inte vi rekommendera att man gör.

    Det är rektor på skolan som kan bevilja ledighet och under din ledighet får du i så fall åka vart du vill, om du är myndig. Och om du ännu är icke-myndig, det är dina föräldrar/vårdnadshavare som bestämmer. Att din gymnasieskola ska skicka dig på utlandspraktik, tror jag inte på - det är för stort ansvar. Skolorna brukar vanligtvis säga Nej på den frågan. Jag råder dig läsa på den här sidan>>> där jag känner att svar på din fråga finns.

    Du får, om du vill, visa mitt svar och/eller info på den här sidan>> både till dina föräldrar/vårdnadshavare och till personal på din skola.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA