Jonathan
    Hej! Nu har jag fått mina slutbetyg och jag fick dessvärre ett F i tyska 1 och ett C i svenska som jag egentligen kunde prestera bättre i.

    jag vill således göra en prövning i dem kurserna för att höja mig. Men när jag kikar runt på hemsidor om prövning och liknande så menar de flesta att man måste ha fyllt 20 år eller tagit ut en gymnasieexamen för att göra en prövning.

    Och jag har inte uppfyllt nåt av de ovanstående kriterierna, går i andra ring.

    Nu till min fråga vad och hur kan jag göra för att få en prövning i kurserna?

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jonathan!

    Så länge man är inskriven på en gymnasieskola, får man göra Prövningar>> bara på sin gymnasieskola. Det du har rätt till är att göra Prövningar i de kurser som du fick betyg F i. I ditt fall är det tyska 1. Så i tyska 1 kan du göra prövning på din gymnasieskola. Prövnignsavgift som skola har rätt att ta up är 500 kr (för varje försök) och det är, enligt Skolverket, ett försök som du har rätt till. Tidpunkt för prövning är det din skola (rektor på ditt program) som bestämmer.

    Givetvis får din skola, om de vill, erbjuda dig även att göra prövningar i andra kurser, men det är extremt sällan som skolorna gör det. Anledningar är flera: för det första så kostar det mer i lärartid än de 500 kr som skola har rätt att ta för prövningen, dvs skola "går back" - uppskattningsvis tusen kr.- för varje prövning. För det andra, så är det rättvisefrågan... om t.ex du får göra prövning i svenska, där du har godkänt betyg redan, då måste alla elever som så önskar (i alla fall på din skola) också göra det.

    Det kan i så fall lätt bli en ohållbar situation. Lärare ska inte hinna göra ngt annat än att göra prövningar och skola ska gå i konkurs för att det kostar mer pengar att anordna en prövning än det som får tas ut i avgift.

    Eftersom elever inte har rätt till mer än ett försök och endast i de kurser där de fick F betyg (eller i de kurser som finns i den individuella studieplanen, men som eleven inte hade möjlighet att delta i... som kan inträffa t.ex pga schema-krock eller sjukdom).

    Sammanfattning:
    du har rätt att göra prövning i tyska 1 men inte i svenska. Det är inte förbjudet för din skola att göra undantag och ge dig möjlighet att göra prövning även i svenska men det är upp till rektor att besluta om.

    När du inte längre blir inskriven på gymnasiet, kan du vända dig till andra ställen, t.ex till andra gymnasieskolor eller till Prövningsenheten, komvux - överallt där möjlighet att göra prövningar finns.

    Bästa hälsningar

    Peter syv

    • : Tack för ditt svar! Nu kikade jag lite mer och kom in på " konkurransprövning" möjligtvist något du redan har skrivit om eller något helt annat men det stod att en elev som går i tredje år kan göra en prövning på valfri kurs inklusive de som inte är betygsatta.
    • : Så i praktiken kan jag också skriva ut mig låt oss säg i 3 veckor för att göra en prövning i en kurs?
    • Mikael : Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Att en elev "kan göra prövning" innebär inte att det är elevens Rättighet, det är inte förbjudet att göra prövningar om du hittar var du kan göra dem.

    Att skriva ut sig i tre veckor är ingen bra lösning: så fort du är utskriven, slutar din skola få statsbidrag för dig och du får inte delta i undervisningen, du förlorar också rätt till studiebidrag från CSN och rätt till gratis lunch på skolan ; sedan är inte din skola skyldig att ta in dig igen, på så sätt kan du missa examensbevis helt och hållet. Vi avråder från den lösningen som du kom på.

    Om du vill , kan du skicka länk till info om Konkurrensprövningar, som du hänvisar till, och vi ska hjälpa dig tolka den info.

    Ang. Betyg i svenska ... Om du lägger energi på nästa kurs i svenska och i andra ämnen, kompenserar du lätt för lägre betyg  du fick i år. Det räcker att du får "ett snäpp" högre i två kurser nästa år, så blir jämförelsetal detsamma som om du hade fått A i svenska i år.