Naturtjej123

    Hej! Läser 1: an på natur-natur och förra veckan stängde vår valperiod för Ind-val och programfördjupningar. Hade egentligen lagt upp en plan kring hur jag ville spendera dessa poängen, men lite saker hände som gjorde att jag sista dagen helt kastade om mina val. Planen var från början att läsa musik som Ind-val i 2:an och estetisk kommunikation i 3:an samt att spara mina programfördjupningspoäng till 3:an och läsa Eng 7 och Geografi eftersom jag vill läsa en av kurserna på den andra inriktningen men geografin verkar roligast samt tycker om engelska. I detta fall hade jag tänkt att inte fortsätta med tyska 4 (läser steg 3 nu) för att jag tycker det är rätt tråkigt. Det som hände var att vi fick tillbaka ett prov på tyskan som gick rätt mycket bättre än vad jag trodde och då kändes det helt plötsligt som att jag hade varit jättekorkad om jag inte valde att fortsätta. Så nu har jag helt plötsligt valt att fortsätta med tyska 4, samt satt samhällskunskap 2 som Ind-val. I så fall tar jag Eng 7 som programfördjupning och estetisk kommunikation som ind-val i 3:an. Finns dock en ganska stor risk att samhäll 2 inte startar på grund av för få sökande och då får jag musik i alla fall och då kommer inte alla de andra kurserna jag vill läsa rymmas inom mina andra poäng men detta kändes ändå som den bästa lösningen. Lite annan info som kanske kan vara bra att ha om situationen är att estetisk kommunikation går bara som Ind-val vartannat år och jag har varit inställd på att läsa den innan jag ens sökte till gymnasiet för att få delta i ett projekt de brukar göra, men kan inte läsa den i tvåan eftersom den inte går då. Eng 7 går att läsa som Ind-val eller programfördjupning i 3:an, geografi går bara som programfördjupning i åk 3. Egentligen hade jag velat kolla hur jag bäst skulle lägga upp detta med min syv men hon hade redan gått hem så jag fick försöka lösa det så gott jag kunde själv men är lite orolig att jag ska ha gjort ett dumt drag eftersom jag var tvungen att göra det så plötsligt. Mår inte bättre av att syvarna på skolan har sagt man inte får byta kurser utan RIKTIGT bra skäl. Mest undrar jag nog bara om jag gjort rätt? Och om jag inte gjort det vad finns det för alternativ? Och hur löser jag det om samhäll 2 inte startar? Hoppas att ni kan ge lite råd i detta kaos

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag förstår att du vill göra det bästa valet som passar dina intressen och framtida mål men det är mycket som fortfarande kan "hända"... När ni nu lämnade in alla era önskemål om valbara kurser får rektor och SYV titta på det och de ser hur många elever som valde vilken kurs och det kan mycket väl bli så att ni får göra om era val igen... för att vissa kurser kanske fick för få sökande och vissa andra - för många... Det där med "deadline" för val av valbara kurser är ju inte huggen i sten... det går oftast ändra sig även senare. Jag tycker du bör boka tid med SYV-en på din skola och prata om det.
    Hoppas det löser dig på ett bra sätt!

    Studie- och yrkesvägledare