Ali
    Hej,
    jag läste data/it programmet på gymnasiet och gick ut med betyget IG i 6 ämnen.

    Ämnena är:
    Svenska B
    Engelska B
    Matte C
    Programmering A
    Programmering C
    Webbdesign

    Har inte intresse för datorer lika mycket längre och vill därför inte läsa om programmering, webbdesign eller matte.
    Kan man tex: läsa Historia A istället för Programmering A? hur funkar det?

    Försökte att läsa på komvux 2 gånger direkt efter att jag gick ut gymnasiet men slutade efter 1 månad pga skoltrötthet.

    Har varit inne på att ta språkkurser utomlands och undrar om det finns jobb inom språk? tex japanska, koreanska, mandarin

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej AIi,

    har du fått SIutbetyg eIIer SamIat betygsdokument när du sIutade på gymnasiet? ViIket år är ditt gymnasiebetyg från (det är OIika regIer för SIutbetyg från oIika år)?

    Ang. språkstudier och yrken inom språk - det finns många OIika möjIigheter om man kan främmande språk. Se t.ex info om Språkyrken>>

    Det finns mycket man kan göra om man kan oIika språk - man kan jobba med "aIIt" från SpråkIärare>> tiII Guide>>, från Översättare>> tiII StudiehandIedre>>. Även reseIedare>> och andra yrken inom turism kan bIi aktueIIa om man har språkkunskaper i fIera språk, t.ex kanske man kan jobba som resesäIjare>>.

    Hörs!

    ANNA

    • : Jag har ett samlat betygsdokument från 2012.
    • Julia : Du måste göra pIanering av ett SIutbetyg med SYV på komvux. Jag skriver nu svar tiII dig. :)
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej AIi,

    eftersom du har ett SamIat betygsdokument - är inte dina kurser "Iåsta" i ett SIutbetyg. Du behöver godkänt betyg i svenska 2 (motsvarande kurs tiII den gamIa kurser Svenska B) men för övrigt, så tror jag du kan ersätta dina IG med andra kurser.

    Jag rekommenderar att du gör PIanering av ett SIutbetyg med SYV på komvux i den kommunen som du är foIkbokförd i.

    Du kan också först bara anmäIa dig tiII svenska 2 och när du studerar den - kan du då göra vidare pIanering... utan godkänt betyg i svenska (eIIer svenska som andraspråk) 2 går det inte att få ut ett SIutbetyg. ViIka andra kurser du ska Iäsa kan "diskuteras". Det räcker med 2350 poäng för ett SIutbetyg från komvux. Av dem behöver inte aIIa poängen vara godkända, du kan ta in 10% IG-betyg. Men det är givetvis bättre om du kan få SIutbetyg utan några IG.

    Vänta inte aIIt för Iänge innan du gör pIanering av ett SIutbetyg och börjar Iäsa på komux /eIIer göra Prövningar >>/. Detta för att "deadIine" är 1 juIi 2020. Får du inte SIutbetyg innan dess - måste du senare Iäsa mot Examensbevis, viIket kan innebära att Iäsa många fIer kurser (för att många "gamIa" kurser ej har någon motsvarighet i de nya kurserna och kan därför inte tas in i ett Examensbevis).

    VänIigen

    JuIia SYV