Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Wilma,

    så tråkigt att du känner stress och att det är för svårt samt inte roligt längre, att du inte vill gå franska längre. Du undrar om det är möjligt att sluta med en kurs som ingår i ditt program.

    Mitt svar på din fråga:
    gymnasiet är frivilligt att gå på. Så det är i princip möjligt att sluta med alla kurser. Men om du vill uppnå kraven för gymnasieexamen, måste du ha kurser som är betygsatta, till "volumen" på minst 2500 poäng. Även F är ett betyg. Det går att uppnå kraven och få examensbevis med F-betyg i Franska 4. Men om du hoppar av och inte får något betyg, kommer du troligtvis inte uppnå kraven för examensbevis. Dessutom kommer du att förlora studiebidraget från CSN (rätt till studiebidraget från CSN har en gymnasieelev endast om hen studerar på heltid). Om du hoppar av en kurs, kommer du troligtvis läsa på deltid.

    Varför skriver jag "troligtvis" och inte säkert? För att jag vet inte om du läser "bara heltid" eller om du har någon eller några utökade kurser. Om du inte har några utökade kurser, utan läser nu endast "vanlig heltid" och hoppar av en kurs - då blir det deltidsstudier och med det förlorar du rätten till studiebidraget från CSN. Du kommer också inte uppnå kraven för examensbevis och med det kommer att sakna behörighet till högskolestudier.

    Jag förstår att det som jag har skrivit ovan låter som "skrämsel-propaganda", med flera olika hotande "bestraffningar", men jag "rabblar" faktiskt bara upp reglerna - och tyvärr så gäller de reglerna.

    Å andra sidan, är hälsan viktigast!
    Om du pga stress blir sjuk, kommer inte betygen ändå spela någon roll. Så det är svårt att ge dig råd om hur du ska göra.
    Om det är så att din hälsa står på spel (på allvar, alltså) - då tycker jag du bör prata med kurator, sjuksköterska (skolsköterska) och kanske också söka på vårdcentralen eller träffa skolläkare eller skolpsykolog och bli sjukskriven (på heltid eller på deltid). Vid sjukskrivning kommer du i alla fall behålla ditt studiebidrag. Sedan kan du kanske också få förlängd tid på gymnasiet och uppnå kraven för examen senare - kanske lägga upp din gymnasial utbildning på 4 år i stället för tre. Allt det är lättare att få igenom om det finns läkarutlåtande eller intyg från en psykolog som beskriver att eleven lider av stress och behöver läsa på deltid av medicinska orsaker.

    Ännu en lösning skulle vara att byta kurs - från frånska 4 till någon annan kurs, som din skola kan erbjuda. Men det måste du fråga på din skola om. Och nu är det nästan jul, och en stor del av läsåret har redan gått. Därför har jag mycket svårt att tro att byte till en annan kurs är fortfarande möjlig, men du kan givetvis fråga på skolan (gå prata med din SYV på skolan eller skicka epost med den frågan men var beredd på att det troligtvis blir ett "nej").

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig, önskar dig Lycka till!

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte