Helena
    Hej! Jag är intresserad av att läsa socionomprogrammet men antagningen i Stockholm är ganska hög funderar då på att studera utanför Stockholm eller ta fristående kurser för de är väl lägre intagning på kurser?
    Gick på handelsprogrammet och Har ett snitt på 14.7 (utan merit) har läst matte B engelska B och mordersmål A och B som iv val. Engelska B är till o med utökad, innebär de att man kan ta bort en kurs eftersom jag har 2600 poäng ?
    Jag funderar på att läsa upp mina kurser och göra prövningar men har hört att de är jätte svårt att komma in sen eftersom man hannar i urval 2?
    Har ni tips på hur jag kan höja mitt snitt? Vill inte satsa på högskoleprovet utan vill gärna höja mitt snitt. Funderade även på att läsa alla merit kurser som är i områdesbehöriget 5 för socionom så jag får ihop 2,5 eftersom att ingen av dem kurserna hade jag i min kursplan så undrar om det är smart att läsa 4 kurser för att få ihop sin merit eller Räknas matte B o engelska B o modersmål som merit då eller är det bara dem kurserna som står i områdesbehöriget 5 som räknas ?
    Många frågar på en gång men Behöver verkligen råd, skulle vara så tacksam! Tack på förhand

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Helena!

    Jag antar att du har ett Slutbetyg (och inte Examensbevis). Och att du har ditt Slutbetyg från 2013 (eller möjligtvis 2012) - i alla fall senare än 2010. Och det är i så fall på den här sidan på Antagning.se som du kan se vad som gäller för dig.

    Betyget i den utökade kursen räknas in i ditt jämförelsetal om den krävs för behörighet till den utbildningen som du söker.

    Särskild behörighet till Socionomprogrammet som man läser för att kunna bli Socionom  är godkända betyg i Matematik B och Samhällskunskap A. Godkänt betyg i Engelska B borde ge dig 0.5 meritpoäng. Då har du ännu 2.0 meritpoäng att tjäna. Du får meritpoäng för områdeskurserna men du kan också Meritpoäng för Engelska C (eller en motsvarande kurs eng7), för Moderna språk 3, 4 och 5 eller för högre kurser i matematik.

    Du kanske kan göra prövningar i det språket som är ditt modersmål men då som ett Modernt språk (och inte som modersmål). Det är en viktig skillnad. Det är olika kursplaner för moderna språk och för modersmål och lärares behörighet är olika - vissa lärare kan sätta betyg i bara  i modersmål men andra i både modersmål och i moderna språk.

    Den största "vinsten" för dig vad det gäller betyg blir om du uppnår max i merit. Du kan också göra Prövningar (eller läsa om och läsa upp) några kurser som du har i ditt slutbetyg - till högre betyg.

    Eftersom du är behörig till Socionomprogrammet, sök det på flera olika orter - på så många orter du kan tänka dig. Man får söka upp till 20 alternativ till högskola samtidigt. När du söker, kryssa för "kommer att komplettera med betyg" och skicka in dina upplästa betyg och dokument från Prövningar - så att Antagning.se har dem till 20 juni 2016, som är sista dag för kompletteringar.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    Jag vill också tipsa om Yrkeshögskoleutbildningar, som du hittar på www.yhguiden.se

    Stödpedagog på distans med utbildningsbas i Nyköping, för info - klicka här >>

    Stödpedagog på distans med utbildningsbas i Landskrona, för info - klicka här >>

    Stödpedagog på distans med utbildningsbas i Skövde, för info - klicka här >>

    Alla de tre utbildningar (ovan) är på halvtid och på distans.

    Flera alternativ:

    Boendehandledare, halvtid/distans - för info klicka här >>

    Integrationspedagog - på halvtid, distans - för info klicka här >>

    Integrationspedagog - på heltid/distans - för info klicka här >>

    Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se och du kan söka hur många som helst YH samtidigt. Du kan också få plats på flera samtidigt och välja sedan vilken av dem som du vill läsa. Även om du ser att du inte är behörig, sök i alla fall. Yrkeshögskola har möjlighet att göra undantag och ta in obehöriga.

    • : Ja precis jag har slutbetyg ifrån gymnasiet. Har Klarat av både samhällskunskap och matte B.
    • : Förstod Dock inte de här med modersmål. Jag har läst modersmål A o B och har fått VG känns ganska svårt o få MVG på båda skulle va lite enklare om jag hade G och skulle komplettera upp dem. Så om ja förstod de rätt så kan ja tex läsa psykologi A som ger 0.5 merit för att öka mitt snitt? Kommer jag kunna välja bort ett ämne då?
    • : http://studera.nu/globalassets/sarskild-behorighet/omradesbehorigheter-hogskolan.pdf
    • Milla : Om du får godkänt betyg i PsykologiA skickar du det betyget till Antagning.se och får meritpoängen "plussade på" till ditt jämförelsetal. Man tar dock inte bort någon kurs från beräkningen av jämförelsetalet från ditt Slutbetyg pga du läste en kurs som ger Meritpoäng. Dvs de kurser som idag räknas in i ditt jämförelsetal, räknas även efter det att du har läst en kurs som ger meritpoäng, men ditt jämförelsetal blir högre (pga meritpoängen "plussas på").
    • : Okej tack för svaret ! Med andra ord är de smartast att läsa alla kurser som man inte har i sin kursplan son ger än merit poäng?
    • Anna : Ja, det ger mest höjning - att få meritpoäng, så många man kan och max i merit är 2.5. Man kan samtidigt också höja betyg i de kurser som redan finns i Slutbetyget, men det ger inte så mycket höjning.
    Läs alla kommentarer