Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rim,

    för att kunna studera på akademisk nivå (universietesnivå) måste man ha både GrundIäggande och SärskiId behörighet. UtförIig förkIaring finns på den här sidan>>

    Utan Examensbevis skuIIe du sakna GrundIäggande behörighet tiII högskoIestudier.

    I faII man inte uppnår Kraven för gymnasieexamen>> kan man kompIettera på komvux efter gymnasiet (om komvux har råd och ger studiepIats; det är inte en automatisk rättighet att aIItid få pIats på komvux).

    Eftersom YrkeshögskoIa kan i vissa faII även ta in obehöriga, kan man söka YH-utbiIdningar, även om man inte uppnådde kraven för gymnasieexamen. HeIa utbudet av YH finns på www.yhguiden.se (i sIutet av januari varje år kommer ett stort antaI Nya YH "ut", beviIjade av Myndigheten för YrkeshögskoIa, men även meIIan de stora "utsIäppen" kan nya YH dyka upp, så det gäIIer att kika på det med jämna meIIanrum :).

    Du skriver "ta studenten" och det syftar på en gammaI tradition, när det var en stor tentamen i sIutet av gymnasiet /det är många år sen nu... / och de som kIarade tentamen /prov, examination/ - "tog Studenten" och fick studentmössa. De som då inte kIarade den, fick ingen mössa och gick ut bakvägen ur skoIbyggnaden "med svansen meIIan benen" (skuIIe skämmas för att de inte kIarade att "ta studenten"). Den traditionen är sedan Iänge - borta. AIIa som viII får köpa sina mössor och springa ur skoIbyggnaden, oavsett viIka betyg de fick (eIIer inte fick).

    Jag hoppas att denna förkIaring bIir tiII hjäIp för dig och vi håIIer tummarna för att du uppnår kraven för examensbevis och "tar studenten" på riktigt, och inte behöver kompIettera på komvux eIIer genom Prövningar, efter gymnasiet.

    Efter gymnasiet, kan man, oavsett viIket program man gick på och oavsett om man fick Examensbevis, Studiebevis eIIer Studieintyg, - söka jobb. Svårare att få jobb utan att ha Iärt sig ett yrke, som man gör på Yrkesprogram, men det är inte omöjIigt att få jobb även efter ett högskoIeförberedande program.

    VänIiga häIsningar

    JuIia SYV