Ellinor

    Hej! Jag är väldigt förvirrad och skulle behöva lite hjälp. På en gymnasiemässa jag nyligen var på, sa personerna från ett av yrkesprogrammen att jag kunde välja att läsa både grundläggande högskolebehörighet och fortsätta med mina två språk, i detta fall spanska och kinesiska. Som individuella val. Men när jag talade med SYV på vår skola idag så sa hon att det var för mycket och att man inte kunde läsa allt det på ett yrkesprogram. Så nu är jag väldigt förvirrad, vad är det som gäller egentligen? Hur mycket kan man läsa med de individuella valen på ett yrkesprogram?

    Mvh Ellinor

    • Anna : Vilket yrkesprogram du är intresserad av och i vilken stad vill du gå på gymnasiet?
    • :

      tack för svar=)

      el och energi och vvs. Jag har bara möjlighet att gå i Karlstad. Jag har redan läst spanska i 3 och ett halvt år och kinesiska i 1 och ett halvt år på grundskolan. Varken kinesiska eller spanska talar jag hemma, jag läser dom för att jag fick chansen.

      Skulle jag alltså kunna läsa dom som utökade kurser?

      I Karlstad så har alla kommunala gymnasiesskolor något slags samarbete så att man kan åka buss till ett kommunalt gymnasium för att läsa språk som ex. spanska och kinesiska, sundsta-älvkulls gymnasiet.

      vi fick möjlighet att börja med kinesiska i 8.an.

    • Julia :

      Om du vet att kommunala gymnasieskolorna i Karlstad har ett samarbete och du fick info om att du ska kunna läsa spanska och kinesiska, även om du går på ett yrkesprogram, så är det ju i så fall jättebra! Gå på öppet hus 23 nov 2019 på Nobelgymnasiet och ställ din fråga till personal på skolan.

    • : Det tänkte jag aldrig på, om öppet hus. Tack så mycket.
    • Julia :

      Du kan även fråga om att boka "skugga" en elev eller en klass och bli gymnasieelev för en dag och det på vardera EE och VF - alltså 2 olika dagar.
      Jag har även skrivit ett nytt svar till dig. Hoppas det blir till hjälp!

    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Inom Individuellt val får 2 normalstora kurser plats & det gäller Alla nationella program: både högskoleförberedande och yrkesprogram, - alltså t.ex två språkkurser eller en kurs i svenska och en kurs i engelska.

    På Alla yrkesprogram har eleverna rätt att läsa upp till svenska 3 och engelska 6 (det är kurser som krävs för Grundläggande behörighet till högskolestudier)och läsa de både inom programmet och utanför programmet, som U-kurser, utökat program, detta för att ge plats att inom programmet läsa andra kurser.
    Vilka kurser som kan läsas inom Individuellt val är i princip helt till skolan att svara på: för att det är OK att läsa "vilka som helst kurser" men om lärare ej finns eller om det endast är några få elever som vill läsa den kursen, då kan inte kursen erbjudas (av praktiska anledningar).
    Att kunna på gymnasiet läsa Kinesiska som moderna språk är ovanligt. Som "modersmål" är det vanligare (om det finns lärare som kan undervisa och tillräckligt antal elever som vill läsa - då erbjuds kinesiska som Modersmål).
    Om du svarar Vilket yrkesprogram du i första hand är intresserad av och i vilken stad - går det, förhoppningsvis, ge ett bättre svar.

    I vissa yrkesprogram ingår det svenska 2 eller engelska 6 som en obligatorisk kurs, men inte i alla. Info om alla gymnasieprogram inkl. Programplaner för respektive program finns att få på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram

    Kurser för grundläggande behörighet till högskolestudier som alla elever på alla nationella program har rätt att läsa är svenska 2 och 3 samt engelska 6.

    Språk på gymnasiet
    I yrkesprogrammen ingår det inte moderna språk som obligatoriska kurser.
    Modersmål kan man läsa om man uppfyller villkor (språket måste talas dagligen hemma) + om lärare finns som kan undervisa + om tillräckligt antal elever finns som vill läsa samma modersmål.

    • : tack så mycket!
    • Mikael : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    EE erbjuds i Karlstad på följande gymnasieskolor: gymnasieguiden.se/gymnasium?Karlstad - EE
    och inriktning VVS på VF - på de här skolorna: gymnasieguiden.se/gymnasium?Karlstad - VF/VVS

    Moderna språk ingår inte som obligatoriska kurser i något yrkesprogram och på EE och VF får inte moderna språk läsas som programfördjupande kurser utan endast inom Individuellt val eller som U-kurser, utökat program (om skolan har möjlighet att erbjuda läsa moderna språk).

    Du får gärna kika på Programplaner på de programmen som du är intresserad av; Programplan för VF finner du på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/VF/programplan/Programplan_VF och för EE - på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EE/programplan/Programplan_EE och du har rätt att läsa svenska 2, 3 och eng 6 även utanför programmet, som Utökat program; på så sätt befrias plats att inom Individuellt val läsa t.ex språk (om det blir möjligt - enligt hur schemat för dig kommer se ut).

    Jag kan se några hinder, t.ex under praktikveckorna (det är minst 15 v praktik på yrkesprogrammen) - alltså i genomsnitt minst fem veckor per årskurs - kan vara fler praktikveckor också... och då följer man arbetsplatsens tider: hur ska du då hinna åka till skolan för att läsa språk?
    Schemat-krockar kan uppstår även under vanliga "skolveckor". Det är ovanligt att eleverna på EE eller VF vill läsa spanska eller kinesiska och pga det kommer inte schemat kunna anpassas till tiderna då språklektionerna går. Och "missförstår mig Rätt" :) - det är jättebra att läsa språk, men du måste också förstå att det kan bli svårt att få ihop det schema-mässigt; skolan kan inte lägga schemat utifrån en elevs önskemål (tyvärr).
    Du ska absolut fortsätta läsa språk, tycker jag, om du är språkintresserad, men kanske behöver du vara beredd på att bedriva självstudier och/eller hitta var du kan läsa utanför skolan t.ex på ett Studieförbund (på kvällstid) eller hitta ngn distanskurs... Jag hoppas det går att lösa och du kan läsa språk på gymnasiet... men jag ser också några hinder och jag är inte säker att det kommer att lösa sig (i alla fall kan jag inte ge ngn garanti på att det kommer lösa sig).

    • :

      tack så mycket för råden, jag ska tänka igenom det noga. Jag bedriver redan sedan 2 år tillbaka självstudier i spanska, men jag varken vågar eller orkar själv-studera kinesiska.

    • Mikael : hoppas det löser sig bra! prata med SYV på din skola och med SYV på de gymnasieskolorna som du vill söka till! och Lycka till!