elev

    Hej! Hur går man tillväga för att bli en skolsjuksköterska? Jag vill gärna vara i en miljö med barn (skola alltså) och kunna finnas där för eleverna och hjälpa till. Enda problemet är att jag endast hört skräckhistorier om "sjuksköterska-yrket". Hur ser arbetsmarknaden ut för skolsjuksköterskor? Finns det andra sätt att kunna arbeta med barn inom tex vård? (dvs olika sorters sjuksköterskor) Jag har även hört mycket negativt om lönen, tjänar alla sjuksköterskor olika?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Det vi vet om yrket Sjuksköterska, uppger vi på Framtid.se/yrke/sjukskoterska

    Med barn är det Barnsjuksköterska som arbetar, i första hand, alltså.
    ***
    Det finns 2 olika program (grundutbildningar) - Sjuksköterskeprogrammet och Röntgensjuksköterskeprogrammet. Alltså 2 Olika högskoleprogram som båda är 3-åriga (lika lång studietid) men Röntgensjuksköterskeprogrammet leder till yrket Röntgensjuksköterska och Ssk-programmet till yrket Sjuksköterska + ger möjlighet att vidareutbilda sig till många yrken, bl.a till Barnmorska och Specialistsjuksköterska.

    Röntgensjuksköterska kan - förutom att jobba som just Röntgensjuksköterska, bli även verksam inom djursjukvård, t.ex som Djurrontgentekniker.

    Är man intresserad av att bli skolsköterska, är det ssk-programmet man ska söka till. Ingen garanti finns på att kunna få jobb som skolsköterska. Som det är nu och har varit under de senaste åren i Sverige: Mycket svårt att få jobb som Skolsköterska. Det utbildas många ssk-sköterskor i Sverige och om man efter utbildningen "hamnar" i en situation där man inte vill eller kan jobba på "obekväma arbetstider" då är det inte så många andra yrken som finns att söka med ssk-utbildningen än just skolsköterska eller ssk på en Vårdcentral (som har öppet endast på kontorstider). På Vårdcentraler har man med sjuka och skadade att göra. På skolorna (för det mesta) med friska barn, och många vill just jobba med firska "patienter" därför blir det mycket stor konkurrens om jobben som skolsköterska.

    Om man endast kan tänka sig jobba som just skolsköterska och ej kan tänka sig jobba som ssk på ett sjukhus eller ssk i en ambulans, då vill jag avråda från att söka till ssk-programmet.

    Vänligen
    Julia

    • elev : Hmm men om man vill bli skol sjuksköterska? Vilket program väljer man då?
    • elev : Vet heller inte hur arbetsmarknaden ser ut, då det står lite olika.
    • Julia :

      Var god läs Hela mitt svar, ovan. Där jag förklarar att det är sjuksköterskeprogrammet man ska ha examen ifrån (som grundutbildning). Det är Mycket svårt att få jobb som skolsköterska. Jag förklarar i mitt svar varför det är mycket svårt. Mitt svar baseras på svar från ett antal yrkesverksamma sjuksköterskor.

    • elev : jaha oj, ursäkta
    Läs alla kommentarer