Hej Stina,

    behörig gymnasielärare är också behörig att undervisa i samma ämnen på grundskolan. ... Tänkte bara nämna det - så att om du stannar på din gymnasielärarutbildningen och om de ämnen som du blir behörig i att undervisa på gymnasiet, finns även som undervisningsämnen på grundskolan - så ska du bli behörig att undervisa i dem på grundskolan också.

    ****
    För övrigt - så måste vi hänvisa dig att ta kontakt med studievägledare på Lärarprogrammet 4-6 lärare och helst på just det lärosäte där du vill ta ut din examen; detta för att Grundskollärarutbildningen är "under översyn" och kan förändras rätt mycket inom kort; dessutom finns det olika inriktningar inom "lärare på mellanstadiet"; olika lärarhögskolor kan också ha olika upplägg inom ett program med samma namn.

    Lärarutbildningar har, överlag, rätt krånglig "uppbyggnad"... om du hittar det programmet som du vill läsa i stället för det programmet som du läser nu, ta direktkontakt med studievägledare och/eller med Utbildningsansvariga;
    du kan också själv jämföra vilka kurser du redan har godkända betyg i och vilka kurser som ingår i just det programmet som du vill läsa och om du ser några kurser som är identiska, då är det rimligtvis så att du ej ska behöva läsa dem igen.
    Problemet här kan också vara att de kurser du ej ska behöva läsa om, ligger ej i början eller i slutet av programmet, utan i mitten... och kan t o m vara spridda på olika terminer... på så sätt kanske det blir svårt att korta ner hela utbildningen, utan du ska kunna "hoppa över" delar av utbildningen som ligger spridda inom utbildningen.

    ***

    Ett alternativt sätt att bli behörig lärare på (och som finns både för grundskole- och för gymnasielärare) är att skaffa sig tillräckligt antal högskolepoäng inom sina blivande undervisningsämnen och söka sedan till KPU, kompletterande pedagogisk utbildning.

    Var KPU erbjuds och inom vilka ämnen - varierar från termin till termin.

    Det är alltså rätt så krångligt; info förändras ständigt; därför är rekommendationen att vända sig direkt till den lärarhögskolan, där man vill ta sin examen.
    Detta för att de på den aktuella lärarhögskolan är experter på sina egna utbildningar och vet vad de kan erbjuda; dessutom kan varje lärosäte göra vissa Undantag... göra egna bedömningar på plats, på lokal nivå... och ingen annan än ansvariga på just det lärosäte kan svara ang. vilka undantag de kan göra. Man kan anta vissa saker och svara hur det "brukar vara" eller vad vi känner till hände förut... men det behöver inte bli likadant för just dig.
    _______________

    Allmänt gäller
    om man vill läsa ett annat program på högskola/universitet än det programmet man läser idag...
    så är svaret att man bör helst söka till det nya programmet "på vanligt sätt", dvs med sina gymnasiebetyg konkurrera om plats på programmet, och när man kommer in dvs blir ANTAGEN - då ansöker man om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" och får svar från de utbildningsansvariga om några delar av det programmet som man kom in på, kan tillgodoräknas... och då har man rätt att hoppa över de kurser som blir - just för dig - "onödiga".

    Det brukar vara rätt svårt att få Förhandsbesked. Detta för att det tar lång tid att jämföra utbildningar och ge ett svar som blir "bindande", dvs att du sedan ska kunna hävda att ha rätt till vissa saker... när sådana "förhandsbesked" ha tidigare gjorts, medfödde det en del problem:
    - det inte alltid personen som fick förhandsbesked, som sedan söker till det nya programmet och då känner personal på programmet att de har "jobbat i onödan"... :(
    - det kan inträffa ändringar i hur programmet blir uppbyggt och när personen nästa termin eller nästa år "kräver sin rätt" - att "ni svarade att jag inte ska behöva läsa... " då kan det bli rätt svårt att reda ut detta pga innehåll i programmet kanske har förändrats mellan tidpunkten man fick förhandsbesked och tidpunkten när personen kommer in på programmet, och förhandsbeskedet gäller i så fall inte /av en praktisk anledning/... men kanske kan då lärosätet göra vissa undantag och "fixa" till det ändå... för personer i liknande och t o m i identiska situationer har det löst sig på lite olika sätt - på olika lärosäten.
    Saken är den att det i Sverige finns ngt. som heter "akademisk frihet" - som förenklat kan förklaras så här: varje högskola och universitet får "inom vissa ramar" bestämma rätt mycket själva.

    Jag förstår att mitt svar låter rätt "luddigt" och kanske t o m ser ut som jag inte vill svara eller om jag "vet ingenting"... :) ...

    Min mening är den att jag tycker du har rätt att få Rätt svar, som kommer att hjälpa dig nå ditt mål ... och det svaret kan inte vi här på Fråga syv ge dig. Varför vi inte kan det - har jag försökt förklara i detta "svaret".
    Hoppas du på något sätt ändå får nytta av det jag skriver nu!
    Du får gärna höra av dig sen och berätta vad för svar du fick från studievägledare/utbildningsansvariga på lärarutbildningar.
    Tänk på att det studievägledare/utbildningsansvariga svarar gäller oftast PÅ DERAS EGNA UTBILDNINGAR, PÅ DERAS EGET LÄROSÄTE... och på andra lärosäten kan det vara rätt så annorlunda; därför man man inte ta ett svar från ett lärosäte och tro att det gäller på ett annat lärosäte.

    Lycka till!
    Ha en fortsatt trevlig helg!

    ANNA
    P.S: jag känner några personer som fick hoppa över kurser inom sina program, men som ändå valde att läsa alla kurser ... detta pga de kände att de vill ha studiemedel även för de veckorna som de "onödiga kurserna" pågick... och det kunde de inte få, om de inte läste de kurserna.