inez

    Hej! Det är så att jag vill byta gymnasium. Jag känner att jag har valt fel linje. Ansökningsperioden har ju gått ut, 15 maj. Hade behövt lite hjälp med hur jag ska gå tillväga då jag inte vet hur allt funkar. Jag har varit i kontakt med rektorn på skolan som jag vill börja på och det finns plats ledig för mig. Han skrev att jag måste gå via antagningsenheten för min stad då, när sökfönstret öppnar igen i augusti. Läste om någonting som heter sent omval, och då kunde man göra det mellan 7 augusti och 11 september. Fast förstod inte om det bara gällde 04:orna som ska börja gymnasiet till hösten? Jag går ju i 1:an. Och eftersom att man kunde göra sent omval (om jag då kan göra det) mellan 7 augusti till och med 11 september, måste jag gå kvar på min nuvarande skola tills perioden är slut, dvs en bit in på höstterminen, eller kommer jag att kunna börja på den andra skolan precis när de andra börjar, till tvåan? Läste också om någon blankett för skolbyte som ska skrivas på av rektorerna på båda skolorna? Tänker bara om det är saker vi kan fixa med innan ansökningsperioden, för den är ju inte förrän i augusti, så att detta kan gå snabbt och smidigt. För om det finns plats på den andra skolan, som det ju gör, är det inte väldigt säkert att jag då kommer in? eller vad kan det finnas för komplikationer nu på vägen?

    • Julia : Från vilket program och till vilket program vill du byta? Kommer du få godkända betyg i alla kurser från 1-an?
    • : Är så tacksam för ditt svar. Från samhällsvetenskapsprogrammet till samhällsvetenskap med musikprofil, från en gymnasieskola till en annan i samma stad. vilket innebär att jag inte kommer att behöva börja i årskurs 1 utan i årskurs 2. Eller? Stad: Kristianstad.
    • : Ja, jag kommer att bli godkänd i alla kurser från ettan.
    • : kanske en dum fråga, men vad betyder det när du skriver *** ?
    • Julia : *** - du ser de tecken på två ställen: man går från första *** direkt till text vid *** /nedanför, i slutet/ - det som en utförlig förklaring. Man kan annars skriva förklaring i (...). Man brukar använda * tecken i fotnoten, i böcker som är vanligare i facklitteratur än i skönlitteratur.
    • Julia :

      SA finns i Kristianstad på fem gymnasieskolor: gymnasieguiden.se/gymnasium

    • Julia : Fick nu svar från gymnasieantag.i Kristianstad: "Gymnasieantagningen Kristianstad hanterar endast ansökningar till årskurs 1 på gymnasiet." 8 juni 2020.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du skriver bland annat: "Jag känner att jag har valt fel linje." - vilket jag tolkar som att du vill byta program och/eller inriktning.
    I så fall spelar det avgörande roll: om du får många godkända betyg från årskurs 1 och vilket program*** du vill läsa - om du vill försöka komma in i år 2.
    Om du vill börja om från början, från år1 - så är du nu beroende av att invänta hur antagningens resultat kommer att se ut; du deltar inte i den "vanliga antagningen" pga du inte gjorde ansökan senast sista dagen i omvalsperioden. Nu måste du i så fall vänta och se - när alla behöriga sökande som sökte i tid kommer in, om det då blir någon plats ledig och det blir känt tidigast till midsommar, när eleverna får sina antagningsbesked, men kan dröja även mycket längre - t o m så långt som till slutet på september.
     Du frågar om du ska börja höstterminen på din nuvarande utbildning.Elevens rättighet är att fullfölja den utbildning där hen är antagen. Att komma in på en ny utbildning kan man inte garantera. Om du kommer på en ny utbildning innan läsåret börjar är en situation. Om du inte gör det - får du välja att börja läsa höstterminen på din nuvarande utbildning eller inte läsa alls. Jag skulle rekommendera att läsa (om alternativet är att inte ha någon sysselsättning och även bli av med studiebidraget från CSN).

    *** - om det "nya programmet" skiljer sig mycket från din nuvarande utbildning. Var god uppge vilken utbildning du går nu och vilken utbildning du vill gå. Bra även om du uppger i vilken stad du vill gå på gymnasiet.
    Vänligen
    Julia

    • :

      Ja, jag vill försöka komma in i år 2. Förstår att man inte kan garantera att jag ska komma in på en ny utbildning, och du säger att det i så fall är en "situation". Det är just detta jag vill veta. Om vi nu utesluter det du svarade på om ifall jag vill börja om från början, från år 1, då så inte är fallet, hur tror du då att situationen ser ut om jag vill försöka komma in i år två? Om vi utgår från det? Jag vill veta hur jag går till väga för att komma in på den nya utbildningen, självklart helst innan höstterminens start, men det är inte hela världen om jag går på min nuvarande skola ett tag in på hösten. Vet ju inte hur själva processen ser ut, precis som du förklarade om år 1, fast processen för skolbyte inför år 2. Hoppas att du förstår hur jag menar. Och som jag skrev i min fråga, sa rektorn för skolan jag vill gå på att jag skulle gå via antagningsenheten, men vet inte heller hur man gör detta eller om man behöver göra något annat innan.

    • : Och jag kommer att fortsätta att läsa oavsett om jag kommer in på den nya utbildningen eller inte. Då får det bli på min nuvarande utbildning,
    • Julia :

      Eftersom rektorn hänvisade dig att gå via gymnasieantagningen, kontakta antagningskansliet-i-kristianstad
      Man gör olika i olika delar av Sverige vad gäller ta in elever till årskurserna 2 och 3. På www.skanegy.se hittade jag Skolbytesblankett och gissar på att du bör kanske fylla i den? Som sagt, olika delar av Sverige hanterar byte av gymnasieskolor på olika sätt.
      Och även om det är lättare att byta inom samma program, kan upplägget (i vilken ordning kurserna läses) vara olika på olika skolor och situationen med lediga platser kan ändras fort. Kan tillkomma elever som flyttar till din stad med familjerna pga föräldrar fick arbete i en ny stad, bara för att ta ett exempel.
      Om du har godkända betyg från årskurs 1 och god närvaro och om det samtidigt finns ledig plats på samma program på en annan skola, då är prognosen god för att kunna byta men vi på FRåGA SYV kan inte ge någon garanti. Vi håller tummarna!

    • : Tack så mycket!
    Läs alla kommentarer