Josefine
    Hej!
    Jag har läst ett år på civ.programmet på Karlstads universitet. Jag trivs verkligen med utbildningen men jag är osäker på att den leder till ett yrke jag vill ha. Jag har valt inriktningen energi och miljö eftersom jag har ett stort intresse för miljö frågor, främst gällande marina ekosystem. Därför undrar jag om det är möjligt att kombinera civ.utb. med marinbiologi och i framtiden kunna forska inom området eller om jag borde valt att läsa marinbiolog programmet? En tanke jag har är att ta ut en kandidatexamen efter ytterligare två år och sedan läsa en master inom marinaekosystem eller något liknande men, om det går, vad bör jag då ha läst för kurser? På Karlstadsuniversitet har jag möjlighet till valfria kurser senare under utbildningen. I framtiden skulle jag gärna arbeta som forskare eller miljökonsult för företag som kommer i kontakt med haven eller något liknande. Vad har jag för möjligheter?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Josefine!

    Det kan finnas flera olika vägar till yrken som Marinbiolog>>  och  Miljökonsult>>

    De utbildningar som kanske är mest passande för de karriärmål som du har, finns framförallt på Stockholms Universitet och på Göteborgs Universitet.

    Frågan är om du vill och kan läsa i Stockholm eller i Göteborg (med tanke på att det bl a kan vara ganska så svårt att få bostad). Det finns också många bra utbildningar utomlands. Frågan är då om du är beredd att flytta långt och ta vissa kostnader och risker redan nu, eller om det är smartare att ta ut kandidatexamen först.

    Vilka valbara kurser som du kan läsa på Karlstad Universitet är det bäst att fråga Studievägledare på just Karlstad universitetet. Utbildningsutbud kan ändras, de kurser som finns att söka nu kanske inte finns om ett år och andra kurser kan tillkomma.

    Jag råder dig gå in på den här sidan>> (Karlstads universitets sida om studievägledning) och boka tid med en av vägledarna:

    Stefan Kaasalainen eller Carina Skantz.

    Du kan också kontakta Studievägledningen på Stockholms Universitet och/eller på Göteborgs Universitet, eftersom det är på de två lärosäten som de mest passande, i alla fall enligt min mening, utbildningarna finns & just deras Studievägledare borde vara mest insatta i ämnet.

    Du kan söka till utbildningar i Stockholm och/eller i Göteborg och i fall du kommer in, då konfronteras du med frågan - om du vill byta eller stanna kvar i Karlstad tills du är klar med kandidatexamen din.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & stort Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare