Julia
    Hej! Jag har en fråga angående djurskötareutbildningar i Danmark. Har läst att det är en del som inte ger licens från Jordbruksverket. Är väldigt sugen på att plugga i Danmark! Då undrar jag, vilken eller vilka utbildningar i Danmark gör det ?

    5 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Julia, jag ska kontakta en sakkunnig och återkommer så fort jag kan ge dig svar.

    Du kan också själv kontakta Jordbruksverket -kontaktuppgifter finns på www.jordbruksverket.se

    Mikael SYV på FrågaSYV

    I väntan på svar från den sakkunnige, titta gärna på yrkesbeskrivningen Djurhälsopersonal >> och på andra yrken inom djurskötsel och djursjukvård.

    En viktig fråga är om du vill jobba med sjuka djur /djursjukvård/ eller med friska djur /djurskötsel/. Det är inte nödvändigt att ha godkännande från Jordbruksverket om man ska sköta friska djur - här det arbetsgivare som anställer vem de vill.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    mitt förslag är att du hittar den utbildningen i Danmark som du vill gå - och kontaktar sedan Jordbruksverket och frågar om de kan säga någonting om det utbildningen. Du kan fråga på Arbetsförmedlingen också.

    Det är inte troligt att det finns listor på "godkända utbildningar utomlands" som man kan titta i... detta pga utbildningsutbud förändras ständigt och det är extremt svårt att arbetskrävande att hålla koll på alla utbildningar utomlands. Du är intresserad av utbildningar just inom djurvård just i Danmark... men andra svenskar är intresserade av alla möjliga utbildningar i alla möjliga länder - och vem ska bevaka alla utbildningar i alla länder och jämföra dem mot de nugällande  Svenska regler ... och ännu en "aspekt" i detta är att i fall man genom "listor på godkända utbildningar" på sätt och vis Rekommenderar den utbildningen, måste man också kunna ta ansvar för utbildningens kvalité och sedan också hantera klagomål (om du t.ex får "rekommendation" att gå en viss utbildning i Danmark och blir missnöjd, kan du i så fall klaga till den som rekommenderade dig den utbildningen... och svenska myndigheter kan inte påverka utbildningar i andra länder... :( därför funkar inte "det konceptet" - att rekommendera utbildningar utomlands).

    Vi på fråga syv rekommenderar att i första hand gå utbildning i samma land där man senare vill arbeta. Detta pga utbildningar i samma land anpassar sig till de reglerna som gäller i det landet. Men utbildning från ett annat land kan det gå bra,... men det kan också uppstå problem av olika slag.

    Det som vanligtvis gäller vid studier utomlands är att man på egen risk söker till en utbildning utomlands och tar det sedan "som det kommer"... mycket kan hända... även om du t.ex nu vill efter den danska utbildningen jobba i Sverige sen, så kan du ändra dig och kanske vill sedan jobba i Danmark... eller så avbryter du din utbildning, kommer på att du vill göra ngt. annat i stället... eller så avslutar du utbildning med godkända resultat och söker sedan jobb i Sverige och får det direkt - då är problemet löst... men annars så finns det oftast möjlighet att Komplettera på olika sätt - genom kurser eller genom praktik.

    Sammanfattning:

    Om du vet att du vill jobba i Sverige - är det bättre att gå utbildning i Sverige.

    Om du vill gå utbildning i Danmark, hitta den utbildning du vill gå och "visa upp den" på olika ställen, som t.ex Arbetsförmedlingen och kontakta Jordbruksverket samt fråga några av dina tänkbara blivande arbetsgivare om de kan tänka sig anställa med "den här utbildningen i bagaget".

    Annars så får du chansa.

    Givetvis hoppas vi att det går bra. Och vi lovar att hålla tummarna för dig!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej, jag fick nu tips från en kollega---

    Här kommer några länkar där du kan hitta information om djurvårdar/djursjukskötareutbildningar i Danmark.

    https://www.hansenberg.dk/uddannelser/erhvervsuddannelser/foedevarer-jordbrug-og-oplevelser/grundforloeb-1-dyr-landbrug-og-gartneri/veterinaersygeplejerske/

    https://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsuddannelser/foedevarerjordbrugogoplevelser/veterinaersygeplejerske

    Hälsningar
    L. :)

    Hej igen, idag fick vi svar från Jordbruksverket, som hänvisar till den här sidan på sin webbplats

    https://www.google.com/url?hl=en&q=http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurhalsopersonal/arbeteinomdjurenshalsoochsjukvard/djursjukskotare.4.32b12c7f12940112a7c800010381.html&source=gmail&ust=1487849147729000&usg=AFQjCNGuzPdFG5gXX04sLu7mI46Nc3Sgdg">http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurhalsopersonal/arbeteinomdjurenshalsoochsjukvard/djursjukskotare.4.32b12c7f12940112a7c800010381.html

    Hälsningar

    image001

    Behörighetsgruppen
    Enheten för internationella frågor och djurhälsopersonal
    Jordbruksverket
    Besöksadress: Vallgatan 8, S-551 82 Jönköping
    Tfn 0771-223 223
    veterinarfragor@jordbruksverket.se

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    jag har nu pratat med en sakkunnig, som jobbar på Jordbruksverket som bekräftar att det inte är reglerat eller "samkört" mellan olika länder - med undantag av yrket Veterinär, där det inom EU samma krav och där EU-länderna "rakt av" erkänner varandras veterinärutbildningar... Och inom andra yrken inom djurvård är det "ganska oklart" vad som gäller med utbildning från ett annat land.

    Hen sa också att utbildningar inom djurvård från Norge och England brukar i princip alltid godkännas i Sverige. Ang. Danmark sa hen att danska utbildningar brukar ligga på lägre nivå än svenska och det är därför svårt att få jobb "på samma nivå" som man kan i Danmark, med den danska utbildningen.

    "Bottomline" är alltså att man får välja att gå utbildning i Sverige (om man vill sedan jobba i Sverige) eller chansa... gå vilken utbildning man vill utomlands, t.ex i Danmark och se sen hur det blir, om man sedan vill jobba i Sverige.

    Någon lista på "godkända danska utbildningar" känner inte Jordbruksverket till. Förklaringen är att utbildningar i utlandet kan ändras när som, och de har inte möjlighet att noga övervaka alla utländska utbildningar, för att se om någon ändring har skett. Därför tillhandahåller inte Jordbruksverket några listor på godkända utbildningar utomlands.

    Hoppas info från den sakkunnige på Jordbruksverket blir till hjälp,

    Bästa hälsningar

    ANNA