Kajsa
    Jag undrar vad skillnaden mellan samhällsprogrammet och ekonomiprogrammet är när man sedan vill läsa vidare efter gymnasiet och vad det finns för möjligheter.

    Jag tycker det verkar roligast att läsa ekonomi nu på gymnasiet men är inte jätteintresserad att jobba som till exempel ekonom eller mäklare eller liknande Jobb som är ekonomi relaterade, tycker inte det är tråkigt eller liknande men drömmer inte om det, men kan ju såklart ändra uppfattning senare.

    Kan man gå ekonomi även fast det inte är ens dröm att jobba med ekonomi liknande jobb, vad kan man läsa vidare till efter ekonomiprogrammet.
    Är väldigt kluven om vilken linje jag ska gå nämligen och undrar hur begränsad man blir till de olika linjerna.

    Vad kan man läsa vidare till efter samhällsprogrammet om man läser samhäll samhäll eller samhäll beteende. Samt ekonomi, vad kan man läsa vidare till efter ekonomi ekonomi men även ekonomi juridik?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kajsa, kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/yrken-efter-sa-alla-inriktningar

    och det är i princip samma eftergymnasiala möjligheter om man läste på Samhällsvetenk.pr eller på Ekonomi-juridik;
    på Ekonomi-ekonomi läser man matte 3b och det ger tillgång till utbildningar som kräver matte 3, t.ex ekonomiutbildningar och fastighetsmäklarprogrammet. Matematik 3 ger också meritpoäng i fall man söker till utbildningar som ej kräver matematik 3.

    Du kan kika på ekonomiprogrammets studieplan>> och på samhällsvet.pr studieplan>> och du kommer att se att de är ganska lika.

    Eftersom kurer som privat juridik, psykologi eller filosofi krävs inte för särskild behörighet till någon eftergymnasial utbildning i Sverige, då blir man behörig till samma eftergymnasiala utbildningar. Det är snarare de VALBARA KURSER som utgör skillnad, men vilka valbara kurser som man får på en viss gymnasieskola läsa - är upp till skolan att svara på. Tyvärr råder det lärarbrist och ofta erbjuds kurser utifrån lärarnas kompetens /de lärare som finns på skolan/.

    Man är alltså inte begränsat till "ekonomiska" eftergymnasiala utbildningar om man har läst ekonomi på gymnasiet; och detsamma gäller även för elever på SA, de kan söka diverse olika jobb och utbildningar, inte endast inom Samhällsvetenskap.