Tusen tack för all hjälp, tips och råd!
S. :)
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32092 frågor besvarade.
Hej,
det är bra att personen har intressen och man kan försöka "spinna vidare" på dem. Om man t.ex kan anpassa undervisning i svenska så att hen läser på svenska om datorer och dataspel!? :)
Annars så tänker jag på personens ålder - hen som är så ung. Här tänker jag delvis på att det är "många år kvar till pensionen" och delvis på att när en 20-åring inte lär sig språk, så måste det finnas "en bra anledning" till det. Anledningar kan variera: det kan vara "vad som helst" från hörselskador till stress/trauma eller "allmänna inlärningssvårigheter"; olika "låsningar" när man kanske av någon anledning "bestämmer sig" för att "det här är för svårt och går inte" ... Detta bör, enligt min mening, utredas. Börja kanske med att göra hörselskrining/hörseltest.
Vi känner till ett fall då en person i 40-års åldern som var mycket motiverad, men ej kunde lära sig svenska. Vid "närmare påseendet" visade det sig att hen hade en "dold hörselskada" - på så sätt att hen ej hörde på vissa ljudfrekvenser och delar av orden "försvan" vilket personen själv inte visste om. Personen fick sedan gå i en så kallad "hörselgrupp" där hen lärde sig svenska i "vanlig ordning" utan några speciella svårigheter.
Jag säger inte att "din deltagare" har hörselskada... för det vet jag ingenting om. Jag säger att det är bra att försöka hitta anledning till varför hen inte lär sig, för att annars blir det svårt att "fixa det" och hen har ännu väldigt lång tid kvar till pensionen, därför finns det all anledning att försöka få fram vad är det som gör att hen inte lär sig.
Jag skulle nog även titta på personens tidigare skolbakgrund: det kan t.ex vara så att hen är mycket lägre utbildad än ni tror. Det kan t.ex stå i "papprena" att personen gick i skola i 7 år. Och så tror vi i Sverige att det är studier i alla "vanliga ämnen" på heltid man bedrev under alla de åren, vilket behöver inte alls vara sant.
Det kan t.ex vara så att hen under 7 års tid gick i skolan någon gång ibland... några dagar i månaden eller några få timmar per vecka och läste kanske endast något ämne och inte kan skriva på sitt modersmål /eller har mycket bristfälliga skriv- och läskunskaper på sitt modersmål/. Det finns också exempel på att man kan ha flera modersmål samtidigt och har ej stabila grundkunskaper i något av de modersmålen, utan kan "delar och bitar" från de olika språken... vilket gör att man ej har någon "grundspråkförståelsle" som man i språkundervisningen bygger på. På ren svenska: kanske behöver personen gå i en "analfabet-gruppen" i stället.
Förutom utbildningsbakgrund, så kan problemet vara Hälsa: både nedsatt hörsel, syn och andra hälsoproblem som gör att man har svårt att lära sig ett nytt språk.
Det kan också vara en kombination av flera faktorer och det är ofta det "värsta", svårast att handskas med, när personen har lite nedsatt syn, lite nedsatt hörsel, lite för stressad, lite för många sociala/familjeproblem... sover dåligt pga stress som kommer från de kraven som ställs... mm och m.fl - dvs om det är inte ett stort utan många "små" problem som i samverkan gör att man inte lär sig.
Att utreda vad det är som gör att man inte lär sig i "normal takt" kan vara svårt. Det kan också bara krävas mer tid... det kan "komma", som det heter... "Ge det bara lite tid"-metoden kan också funka ibland.
Ett anant exempel som jag personligen känner till:
det hände för många år sedan; en person som flydde från kriget "hamnade" av en slump ensam i Sverige och hela hans familj "hamnade" i Tyskland. Personen vill förenas med sin familj och eftersom de var 8-10 personer i Tyskland och han var ensam i Sverige var hans plan att ta sig till Tyskland. Reglerna gjorde att han ej kunde göra det innan han blev svensk medborgare; i alla fall så som han uppfattade det... och det var, som sagt, för ganska många år sedan... - rätt eller fel men personen väntade bara för att tiden skulle gå och att han kunde få svenskt medborgarskap och kunna direkt flytta till sin familj i Tyskland. Han var inte intresserad av att lära sig svenska (inte "öppet", men inners inne var han inte intresserad). Han var bitter för att reglerna gjorde att han inte kunde förena sig med sin familj. Han har velat lära sig tyska i stället för svenska - för att han mentalt var "på väg mot Tyskland" ...
Återigen, säger jag inte att "din deltagare" inte vill lära sig svenska. Utan jag säger att ibland finns det "dolda orsaker" som inte är uppenbara men som gör att det "inte går" att lära sig ett språk, som man medvetet eller omedvetet "förkastar"pga vissa omständigheter.
Det är inte lätt. Man kan sällan "tvinga fram" inlärning. Den studerande måste både vilja och KUNNA lära sig. Många faktorer spelar in.
Det tar tid och energi att utreda alla de möjliga orsaker som utgör hinder för inlärning. Det är tyvärr inte alltid den tiden och orken finns. :(
Hoppas i alla fall att ngt. i mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp,
Daniel
Vi har en elev som verkligen har kämpat hårt med de teoreitsika ämnena. Hen har till stor del haft enskild undervisning. Hen skulle vilja gå ett gymnasium, men vill bara ha praktik(lärling), inte läsa de teoretiska ämena. Kan hen göra det? Hen vill...
Hej Anders,att på gymnasiet läsa som Lärling betyder att eleven läser YRKESKURSERNA på en arbetsplats, ej i skolan; men svenska, engelska, matematik, historia,... Läs hela svaret
Kan någon förklara tydligt vad som är skillnaden mellan programinriktat val och nationella program?
Hej Abdullah, Programinriktat val är en ny utbildning; den fanns inte förra året - eleverna från hösten 2019 kommer läsa den för första gången,... Läs hela svaretHej, Vilka kreativa lösningar kan ni komma på för en elev som saknar behörighet till GY, ytterst få meritpoäng och saknar intresse för teoretiska ämnen. Dock är eleven intresserad av IT, spel och programmering? Vad kan det t.ex. finnas för varianter av IM som kan vara lämpliga för en elev...
Hej Anna, Tack för ett bra svar. Hur rekommenderar du att avlämnande skola gör för att hjälpa eleven till ett Ind.alt program?Bör ett samtal med kurator, syv, rektor och förälder sammankallas?Hej! Jag har fått F i matte sista året i grundskolan, nu vet jag inte vad jag ska göra, kommer jag behöva gå om året eller kan jag ändå komma in i något gymnasium
Hej Daj! Tråkigt att du fick F i matte! Det finns olika lösningar: - vill du gå om åk9? Du kan önska det men det är rektor som fattar beslut om du får gå om ett år i... Läs hela svaretHej . Jag går i åttan , vad kommer det hända om jag får F i Engleska , Matte och idrott . Kommer jag gå om åttan eller ?
Hej Fatma! Om du får möjlighet att gå om åk8, är det en fantastisk möjlighet som jag tycker du bör tacka Ja till. Det är rektor på din grundskola som fattar beslut om du får gå... Läs hela svaretHej! jag går i grundskolan sista året. Jag är intresserad att jobba med människor! Jag undrar kan man bli psykolog om man går in VO? Jag har F i både matte och engelska, kan jag ens gå in i VO linjen ?
Hej Gamze! Det är tyvärr så att både engelska och matematik är de ämnena i vilka man måste ha lägst E i betyg för att bli behörig till gymnasiets nationella program. Från Engelska... Läs hela svaretHittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga