Sofie

    Hej, Om jag har läst till beteendevetare (180 hp) med inriktning psykologi vilket innebär 90 hp. Kan jag då sedan läsa Ämneslärarutbildningen (Gymnasieskolan med Svenska som huvudämne) och bli lärare i båda ämnena. På hemsidan står det att man ska läsa svenska 120 hp och sedan välja ett annat ämne ämne (90 hp). Men eftersom jag hade haft "med mig" psykologin sedan tidigare kan man då välja bort de tre terminerna man läser valfritt ämne och sedan bli lärare i psykologi samt svenska med huvudämne? Är detta ett sätt att bli lärare i båda ämnen på eller har jag fel? Hoppas ni förstår hur jag menar! (Vill tillägga att jag förstår att det finns enklare sätt att bli lärare i psykologi på utan att läsa tre år beteendevetenskap. Jag är bara intresserad om möjligheten finns ifall man skulle vilja bli lärare i framtiden.)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofie,
    det vi vet om hur man blir Behörig lärare i Psykologi i Sverige - har vi uppgett på framtid.se/yrke/psykologilarare

    Det är tyvärr rätt krångligt med alla de olika lärarutbildningar och lärarbehörigheter. Och det kan också bli ändringar. Å ena sidan är det stor lärarbrist och man borde underlätta för att bli lärare och då ska man ställa lägre krav; å andra sidan - kan man inte höja status på läraryrket om man ställer låga krav för blivande lärare. Det är därför oklart åt vilket håll utvecklingen ska gå.

    Det finns Tyvärr också möjlighet att få jobb som Obehörig lärare. Det som är bra är att som obehörig lärare med några års erfarnehet av undervisning brukar man kunna få hjälp med att bli en Behörig lärare - inom olika projekt, som t.ex Lärarlyftet eller VAL eller andra projekt eller satsningar.

    Det är givetvis bra att du strävar efter att bli en BEHÖRIG LÄRARE. Jag tycker också att du har kommit på ett kreativt sätt att byta ut 3 terminer i lärarprogrammet mot de tidigare lästa ämnesstudier. Det kan förhoppningsvis gå... men det kan inte vi här på Fråga SYV lova dig att det kommer att gå. Det är en fråga till de ansvariga på just det programmet på just den lärarhögskolan. varje lärosäte i Sverige kan bestämma ganska mycket lokalt, på sitt eget lärosäte och man kan därför få olika svar från olika högskolor/universitet - på samma fråga.

    Varför du skulle kunna få Nej, som svar på den lösningen som du presenterar i din fråga är att PEDAGOGIK är inte exakt samma för att undervisa i Olika ämnen; det är inte samma "pedagogik" man lär sig och använder sen när man undervisar i språk eller i idrott eller i musik. Därför är pedagogiska delen av lärarprogrammet anpassad till att lära ut hur man undervisar i just de undervisningsämnena sm ingår i just det programmet. Sedan kan man ta ut LärarEXAMEN.
    Och med Lärarexamen - kan man sedan genom att uppvisa att man har Ämneskunskaper i andra ämnen, ex, i Psykologi - förhoppningsvis få lärarlegitimation att Även undervisa i det ämnet som ej ingick i lärarprogrammet som man läste.
    Det är inte helt logiskt, om man tänker efter... Exempelvis om man är behörig lärare i idrott och musik eller i flera språk och sedan läst 90 hp psykologi - så kan man "helt plötsligt" även kunskaper hur man UNDERVISAR I PSYKOLOGI? Det har man ju inte... men man kan ändå få Behörighet /legitimation/ att undervisa även i psykologi... underligt men sant. I alla fall så som systemet funkar idag.
    Vilka förändringar som införs i framtiden - är det ingen som vet.