Daniell
    Hej, har under ett tag funderat på att hoppa av eller ta en paus från gymnasiet då jag inte tycker det är min grej. Ska börja tredje året på teknikprogrammet men min fråga är --> Om jag väl väljer att hoppa av gymnasiet detta år, kommer jag då kunna välja att komma tillbaks nästa år till samma gymnasium om jag ångrar mig? Behöver jag då gå om hela 1.an och 2.an eller räcker det med att jag simpelt kommer in i 3an bara att jag läser kursen med de 1 år yngre?
    • Anna : Gymnasieskola är tvungen att "hålla" en plats åt dig endast om du ska resa till utlandet och BEDRIVA STUDIER DÄR. I så fall kan inte rektor säga Nej, men du måste kunna bevisa att du verkligen har studerat i utlandet. I alla andra fall kan rektor vägra bevilja studieuppghåll. Anledning till varför det är så att rektorer är ovilliga att bevilja uppehåll är följande: skola kan i så fall inte ta in en annan elev "på din plats" och förlorar statsbidraget; en tom plats som inte är upptagen av någon elev ger inte "klirr i kassan"; det är ekonomiskt icke-fördelaktigt för skolan att lova dig att hålla plats. Om en annan elev vill komma in, vill skola kunna ta in den nya eleven och få statsbidrag för honom/henne i stället för att "dras med" en tom plats, utan någon ekonomisk ersättning för den.

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej!

    Om du väljer att "hoppa av" har du ingen garanterad plats på skolan, du kan därför inte automatiskt fortsätta åk.3. Däremot kan du kanske få plats på en annan skola, men då måste det fungera med kurserna/schema. Det beror på att du kan ha läst andra kurser på teknikprogrammet i åk.1 och åk.2 än vad elever har gjort på andra skolor.

    Så mitt tips är att om du verkligen känner att du behöver ta en paus, be istället om att få en studieuppehåll. Om du kan ta studieuppehåll eller inte beslutar din rektor om, med studieuppehåll är du garanterad en plats när du kommer tillbaka.

    Lycka till!

    Hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare