Amoola
    jag har bestämt att satsa riktigt mycket på gymnasiet nu när jag ska börja tvåan,, jag fick hyfsat bra betyg i ettan och om jag satsar i 2 och 3 kommer jag att gå ut med högre än 20 poäng, dock vill jag läsa till läkare och det kräver nästan full poäng. så jag har planerat att läsa upp de 2 ämnen jag fått lite sämre på.... min fråga är om det är möjligt att läsa andra ämnen som man inte läst tidigare för att höja sina poäng eller är det krav att läsa upp endast de ämnen man tidigare läst.. för tillexempel fick jag lite sämre på idrotten och det finns ju ingen möjlighet att läsa upp sen när man tar studenten.. jag går natur.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Idrott och hälsa 1 är en obligatorisk kurs på alla gymnasieprogram och betyg i den kursen måste därför finnas med i examensbeviset. Höga betyg i idrott kan man genom prövningen. Trots det att kursen läses ej på komvux, finns det ofta möjlighet att göra provning på komvux eller på prövningsenheten eller hos någon privat anordnare som kommunen hänvisar till.

    Studie- och yrkesvägledare
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    efter det att man har tagit studenten, kan man göra prövningar>>. Få plats på komvux på en kurs i vilken man redan har godkänt betyg, är svårt (dock inte omöjligt). har man tur, kanske man får plats på komvux, men i första är hand är det prövningar>> som gäller. Så, svar på din fråga om det är möjligt att läsa upp betyg när man har tagit studenten, är - Ja! Genom prövningar kan man göra det.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV