RAWAND
    Hej:
    Jag är 20 år och jag läser gymnasiet på komvux utbildning, vill att studera för att vara en flygvärdinna, och jag vill veta mer om utbildning, och om det finns högskola i min stad eller nära som jag kan förtsätta och läsa där? Jag bor i Borås stad.
    MVH
    RAWAND

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    angående utbildning till Flygvärdinna gäller följande:

    Flygvärdinnor/flygvärdar utbildas i samband med rekrytering vid respektive flygbolag. Det är vanligt att börja som sommarvikarie eller timanställd innan man får en fast anställning.

    Kraven varierar mellan de olika flygbolagen. Det krävs godkänd gymnasieutbildning och goda kunskaper i engelska. Kan man fler språk än engelska ses det ofta som meriterande. Erfarenhet från serviceyrke inom till exempel hotell, restaurang eller resebranschen efterfrågas också. Även sjukvårdsutbildning eller erfarenhet från sjukvården är meriterande.

    Det är, alltså, inte på högskolan som man läser för att bli flygvärdinna. När blir du klar med din gymnasieutbildning? När flygbolagen kommer att rekrytera i framtiden, vet vi inte... Om du läser sista termin och blir klar till sommaren 2016 med hela din gymnasieutbildning, då är det dags nu att se sig om vilka bolag som rekryterar nu.

    Om det dröjer ett tag - innan du blir klar med gymnasiet, är det i så fall för tidigt att planera var du kan utbilda dig till flygvärdinna. Försök lära dig så mycket engelska du kan. Bra om du kan i din gymnasieexamen inkludera medicinska kurser (några kurser från Vård - och omsorgsprogrammet) om det går. Mycket bra om du kan andra språk än svenska och engelska.

    CAT of Sweden AB - rekryterar nu till Visby och i deras krav ingår det också att du som blivande Flygvärdinna ska ha körkort och tillgång till bil. Du kan läsa hela annonsen på arbetsförmedlingens hemsida här >>

    CAE Centre Stockholm AB - rekryterar till Sigtuna och i deras krav nämns det inte körkort, men däremot får man inte vara kortare än 160 cm (och inte längre än 190 cm). Se själv i annonsen här >>

    De olika annonserna om rekrytering till att utbildas till Flygvärdinna, som är aktuella just nu, ser du här >> och jag tycker att det är bra om du gör det. Man kan inte bli längre (om det krävs att man är över 160 cm och man t.ex är 157 cm... :) men om det krävs körkort, då är det bra att veta på förhand - så att du har tid att skaffa dig körkort. "Tillgång till bil" är det lättare att skaffa sig (det går att köpa en begagnad bil eller om du får låna bil av en kompis eller familjemedlem vid behov) men körkort kan bli en lång och dyr "historia". Även om man kan köra bil, tar det minst 10 000 kr. att få körkort (med alla de obligatoriska momenten - som körkortstillstånd, synundersökning, teoriprovet, halkkörning, mörkerkörning, uppkörning).

    Mvh

    Peter Syv

    • : Hej: tack så jättemycket. Men jag har en fråga jag ska börja den första termin på höst, och jag har väljat att läsa Hotel och turism och du sa att det är bra att ha medisinska kunskaper, vilken är bättre?! vård och omsorg eller Hotel och turism?
    • Peter : Vård och omsorg är bättre, tycker jag. Efter VO har du många olika möjligheter. Som flygvärdinna är det mycket bra att kunna ge första hjälpen på ett proffsigt sätt, det kommer flygbolagen värdesätta men än kunskaper inom Hotell&turism. Sedan om du inte blir flygvärdinna (av någon anledning) så har du många olika möjligheter eftr VO (fler än eftr Hotell/turism). Jag "röstar" för Vård- och omsorg, alltså! :)
    • : okej .Det var jätte bra svar.Jag ska byta till vård och omsorg. tack så jättemycket ^^
    • Anna : Jag instämmer i fråga om val av utbildning! Jag tycker också att Vård&omsorg är bättre att välja om du vill bli flygvärdinna. Uppe i lyften, om någon behöver medicinsk hjälp - så är det mycket värdefullt att man har läst medicin och varit på praktik på vårdinrättningar. Arbetsgivaren kommer välja någon med Vårdutbildning framför den som har Hotell&turism utbildning.
    • : okej, förlåt för att jag frågar så mycket(jag har kommit till Sverige 2014), men det sägs att det ibland behövs det att ha erfarenheter inom hotell, eller resturang, Kan man lätt hitta jobb dit utan att ha utbildning.
    • Mikael : Behov på arbetsmarknaden är mycket större på vård-sidan. Undersköterska har bäst chans att få jobb nu och inom några år!
    • : jag menade i hotell eller resurang för att få erfarenheter
    • Anna : Det är alltid bra att få mer arbetslivserfarenhet och speciellt inom den branschen som man senare vill få karriär inom, men all arbetslivserfarenhet är bra. Jag kommer nu att utöka mitt svar till dig.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Om du kom till Sverige bara för 2 år sedan, är du jätteduktig som skriver så bra på svenska! Jätteduktig!

    Att få jobb inom hotell/restaurang och vård - kan man utan någon speciell utbildning men det är i så fall "timmar vid behov" och i hotell/restaurang branschen är det oftast på sommaren som behovet finns - t.ex som Frukostvärdinna på ett hotell kan man få jobb juni - augusti men sedan är behovet mindre och då kan man inte få jobb som behovsanställd.

    Om man ska utbilda sig inom Hotell/restaurang - rekommenderar jag fundera över Kock-utbildningen. Det är en längre och tuffre utbildning än Cafe-biträde eller Kallskänka. Eftersom det år svårare att utbilda sig till kock, är det färre som gör det och behover av kockar finns på arbetsmarknaden. Men att jobba som kock passar inte alla - det är varmt i köket, stressigt och man jobbar mest sena kvällar och kanske kommer hem halv fyra på morgonen vissa "dagar". Det är svårt att kombinera jobbet som kock med att ha familj. Dagiset är stängt när du jobbar och någon måste ta hand om barnen ju. Om det finns andra familjemedlemmar som tar hand om barnen när du jobbar på kvällstid, är det jättebra men du vill kanske också träffa dina barn men de sover när du kommer hem och när de vaknar, då sover du för att du jobbade till tre på natten och kom hem fyra på morgonen och sover när de ska gå upp och iväg till dagis eller skola.

    Som Undersköterska kanske man också jobbar på kvälls tid eller på helgerna men då inte varje kväll och inte varje helg. Men kock (på en restaurang) jobbar mest på kvällstid (sena kvällar).

    Det finns ett mindre antal arbetsplatser där man som kock jobbar dagtid (lunch-restauranger och skol-kök) men där är det oftast deltidsarbete (halvtid eller 75% av deltid och lägre lön än på restaurangen + att de platserna är mycket eftertraktade och ofta är upptagna och det blir stor konkurrens om de jobbet, mest pga de som inte vill eller kan jobba kväll/helger - "slåss" om de jobben).

    Så - om valet står mellan kock och undersköterska... jämför alla de olika villkor och bestäm vad som passar bäst för just dig.

    Om du har svårt att bestämma dig angående ett visst yrke, fråga på komvux om du kan börja med att läsa allmänna kurser som matte, svenska, engelska, historia, samhällskunskap - under första terminen. Då har du längre tid på dig att bestämma dig angående ett yrke. Kika gärna på olika yrkespresentationerna på www.framtid.se

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    Inom Hotell-branschen finns det många olika jobb. På ett hotell kan man t.ex jobba som Vaktmästare, som Husfru, som Nattportier, som Receptionist, som Lokalvårdare,och med många andra arbetsuppgifter.

    Och man kan gå olika vägar. Man kan börja som timanställd behovspersonal inom städ-teamet, dvs som lokalvårdare (städa rum och övriga lokaler på hotell) och avancera till andra befattningar, som t.ex team-samordnare inom Städ och även testa andra arbetsuppgifter. Visar det sig att man är duktig, motiverad och vill och kan lära sig - kan det finnas möjlighet att inom interna utbildningar avancera till arbetsledande befattningar.

    En annan väg - är att gå utbildningar och det finns många olika: på gymnasiet är det Hotell-och turismprogrammet; efter gymnasiet finns det utbildningar på yrkeshögskola.