Leah
    Hej !
    Jag har funderat på att gå ib väldigt mycket men har några frågor jag hade hoppats få hjälp med

    - jag har aldrig varit en person som pluggar mycket , kommer jag klara ib då för alla säger att det är jätte mycket plugg.
    jag är inte heller helt säker på om jag vill studera utomlands efter gymnasiet , är det svårt att fortsätta studera i Sverige efter ib eller är det lika för alla oavsett vilken linje man har gått . Matte är inte min starka sida och jag undrar om ib matten är svårare än matten i tex samhälle ?

    Väldigt tacksam för svar
    • : Du har samma möjligheter att studera i Sverige som alla som läst nationella program. Om matte inte är din starka sida så kan du ju välja Math Studies (den lägsta nivån, annars finns det Math SL och Math HL) :)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Leah!

    Jag antar att du vet att undervisning på IB är på engelska. Det är första svårigheten - för den som inte engelska som modersmål.

    Matte på IB kan man välja läsa på lägre nivå (SL = standard level) eller HL = high level. Men även SL är på nivån som man läser på Naturvetenskapsprogrammet, inriktning naturvetenskap. Och HL är ännu högre.

    Om man behöver plugga mycket eller inte så mycket - beror på hur studiebegåvad man är, hur snabbt man tar till sig information och om man har goda grunder från grundskolan eller inte + hur bra kunskaper i engelska man har (der ät undervisningsspråket och om man inte förstår allt som sägs, är det givetvis svårare).

    Det är fullt möjligt att studera i Sverige efter att man har gått på IB.

    Vänliga hälsningar

    Liselotte Syv

    Liselotte