Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Natalie!
    Här nedan kan du läsa information om GA (gymnasiearbete) för elever på NA som kommer från skolverket:

    I målen för gymnasiearbetet anges för naturvetenskapsprogrammet:
    Gymnasiearbetet ska visa att eleven är förberedd för högskolestudier inom i första hand det natur-
    vetenskapliga eller matematiska området. Det ska utföras på ett sådant sätt att eleven formulerar
    en frågeställning samt planerar, genomför och utvärderar ett större arbete som utgår från centrala
    kunskapsområden inom programmet. Gymnasiearbetet ska redovisas i en skriftlig rapport med en
    kort sammanfattning på engelska. Eleven ska presentera och diskutera sitt arbete muntligt samt
    ge respons på andra gymnasiearbeten.
    Gymnasiearbetet ska utgå från de centrala kunskapsområden som beskrivs i exa-
    mensmålen för naturvetenskapsprogrammet. Dessa är: naturvetenskap och mate-
    matik. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestu-
    dier inom främst naturvetenskap, matematik och teknik men även inom andra om-
    råden.
    Gymnasiearbetet ska redovisas i en skriftlig rapport med en kort sammanfattning
    på engelska,
    eftersom det är en relevant redovisningsform inom naturvetenskapliga
    och matematiska högskoleområden.
    Som ett stöd i bedömningen av om eleven är förberedd för högskolestudier inom i
    första hand det naturvetenskapliga eller matematiska området kan nedanstående
    punkter användas. Punkterna är uppdelade i tre underrubriker – Fakta och förstå-
    else, Färdigheter samt Värderingsförmåga och förhållningssätt – för att markera en
    bred kunskapssyn.
    Fakta och förståelse
    I sitt gymnasiearbete visar eleven
    • relevanta kunskaper om det valda kunskapsområdet med utgångspunkt i den
    avgränsade frågeställningen,
    • kunskaper om relevanta begrepp, teorier, modeller och metoder inom det valda
    kunskapsområdet, samt
    • kunskaper om relevanta källor och om hur man bedömer deras relevans och
    trovärdighet.
    Färdigheter
    I sitt gymnasiearbete visar eleven
    • färdigheter i att avgränsa sin frågeställning,
    • färdigheter i att använda relevanta begrepp, teorier, modeller och metoder för att
    hantera sin frågeställning, till exempel att använda naturvetenskapliga eller matema-
    tiska metoder i ett arbete där enkla eller konkreta experiment är utgångspunkten,
    • färdigheter i att använda lämplig teknik och metod för att söka information och
    samla in och bearbeta underlag,
    • färdigheter i att presentera resultatet i en skriftlig rapport som uppfyller genrens
    grundläggande krav på språkriktighet och formell struktur,
    • färdigheter i att muntligt sammanfatta och presentera gymnasiearbetet på ett sätt
    som är anpassat till situationen och målgruppen, samt
    • färdigheter i att kort sammanfatta resultatet skriftligt på engelska med ett ämnes-
    adekvat språk.
    Värderingsförmåga och förhållningssätt
    I sitt gymnasiearbete visar eleven
    • förmåga att ta initiativ och ansvar för att anpassa planering och arbetssätt efter de
    situationer och krav som uppstår under arbetet,
    • förmåga att kritiskt värdera och förhålla sig självständigt till valda källor,
    • förmåga att belysa frågeställningen ur olika perspektiv,
    • förmåga att värdera och dra slutsatser om sina resultat utifrån val av metod och
    källor samt utifrån egna arbetsmetoder och egen arbetsinsats, samt
    • förmåga att ge, beakta och värdera saklig respons.

    *******************************************************************************
    Ovan finns information från skolverket. Och nedan skriver jag mitt eget svar till dig: temat och frågeställningar för ditt GA bör på förhand godkännas av din handledare på din skola. Du bör komma med ett förslag på vad ditt GA ska handla om och vilka frågeställningar som du vill behandla. Sista ordet om temat och frågeställningar är OK har handledaren på din gymnasieskola.
    Vad t.ex jag som är SYV och inte lärare eller handledare för GA tycker om temat och frågeställningar, kommer inte spela ngn roll. Det är vad din handledare tycker som spelar roll för det är hen som ska sätta betyg på ditt GA.
    Jag kan givetvis komma med några förslag men du måste få godkännande på temat och frågeställningar från din handledare. Jag tycker du bör välja ngt som du är mycket intresserad av (inom områden naturvetenskap, teknik eller matematik); eftersom du valde läsa på NA, är du uppenbarligen intresserad av kunskapsområde Naturvetenskap. Du kan t.ex välja ett kapitel från en lärobok som ni använder i er skola och fördjupa dig ("gräva djupare och bredare", ta fram mer fakta och fler detaljer kring just det specifika kunskapsområde).
    Inriktningskurserna i din gymnasieutbildning är Geografi 1, Samhällskunskap 2 och "en kurs inom ett naturvetenskapligt ämne"; enligt min mening kan du skriva GA som i huvudsak handlar om geografi eller samhällskunskap (eller om någonting "inom naturvetenskap") eller om matematik.
    Ett konkret exempel som jag tänker på är GIS, geografiska informationssystem.
    Ett annat konkret exempel: att försöka hitta samband mellan satsningar som staten gör på naturvetenskaplig forskning och "samhällsnytta". Du kan annars agna ditt GA om att försöka definiera och beskriva vad "samhällsnytta" är.
    Ännu ett förslag jag har är att du fördjupar dig i att beskriva vad Civilsamhället är och kanske koncentrerar dig på några aktörer/organisationer inom civilsamhället som har starka samband med naturvetenskap, på något sätt.

    • natalie : tack för svaret!!!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!