Wilma
    Jag skan börja nian nu.. men jag vill börja gymnasiet i ett helt annat län.. linjen jag vill gå finns inte i min kommun men den finns i mitt län.. men vill inte va kvar i detta län.. kommer jag få något bidrag? Hur och när får man reda på att man får gå i de länet man vill?
    • Liselotte : Du har Rätt att få ekonomisk stöd (som täcker huvuddelen av kosnader, inte dock till 100%) i fall du kommer in på en av de Riksrekryterande utbildningar. Jag kommer nu utöka mitt svar till dig med info om vilka Riksrekryterande utbildningar som finns idag. Det finns olika typer - bl a för elitidrottande ungdomar... se mitt utökat svar om en stund. :)
    • Liselotte : Om den utbildning du vill gå på gymnasiet finns närmare till din bostadsadress, har du, som regel, inte rätt till något ekonomiskt stöd. Det är i så fall föräldrarna som bekostar alla utgifter, om de vill och kan. Din kommun kan, dock, välja att hjälpa dig om de besömer att det finns anledning till varför du inte kan bo hemma under gymnasietiden. Du får fråga på Utbildningsförvaltningen och kan också vända dig till Socialtjänsten i din kommun /till Ungdomsgruppen i första hand/. Lycka till! Jag lovar att hålla tummarna för dig! L. :)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Wilma!

    Om du kan folkbokföra dig nära den gymnasieskola som du vill gå på (t.ex hos någon släkting) - då blir du en "egen elev" och söker på samma villkor som de elver som bor nära skolan. Till alla fristående gymnasieskolor söker alla elever i vilket fall som förstahandssökande, dvs elever från egna kommuner inte får någon förtur. Till kommunala gymnasieskolor har elever i egen kommun - förtur. till alla Riksrekryterande utbildningar söker alla elever också på samma villkor, dvs som förstahandssökande.

    Detta är om att få plats på utbildningen.

    *** och en helt annan fråga är om Studieekonomi.

    Så länge du inte är myndig, är det dina föräldrar/vårdnadshavare som i första hand ansvarar för att du ska ha tak över huvudet och mat på bordet samt kläder på kroppen.

    Att läsa på gymnasiet är över huvudet taget inte någon allmän rättighet, utan en möjlighet som ofta (men inte alltid) finns. tanken är inte att underlätta för ungdomar att flytta hemifrån och reglerna är inte anpassade till att göra det möjligt att klara sig på egen hand (utan föräldrarnas stöd) under gymnasietiden, tyvärr är det så...

    Om du kan pendla till den skola i en annan län, kan du kanske få busskort eller annat kort (tågkort t.ex) som din hemkommun betalar.

    Om du vill flytta till en annan ort, där skolan finns, så blir den första frågan: att hitta bostad. Det är en svår bostadssituation i Sverige nu. Det kan bli så att du kommer in på en utbildning, men hittar inte någon bostad och i så fall kan inte använda din utbildningsplats.

    Det finns några gymnasieskolor som har internat/elevboende - oftast är det Naturbruksgymnasier som erbjuder det. Internat/elevboende brukar ha "överkomliga priser" t.ex på 1600 kr/månad för ett rum. Om man kan eller inte kan få bidrag för att betala för bostad på skolorten, beror på många olika fakturer. Hemkommunen kan sponsra dig, om de vill; det är inte förbjudet. Det som eleven däremot, har rätt till är att få Inackorderingsbidrag i fall man kommer in på

    1. Riksrekryterande utbildning

    2. på en utbildning som ligger närmast till hemorten och som inte finns på hemorten; med "utbildning" menas i detta fallet nationellt program och nationell inriktning (och inte någon Profil under inriktningen).

    Inackorderingstillägg är inte så stor (som max kan man få 2350 kr per månad och det i fall skola ligger väldigt-väldigt långt från din bostadsadress). Det är omöjligt att få det att gå ihop ekonomiskt - bidraget täcker inte alla kostnader för boende, mat, resor mm. Därför är det föräldrarna (eller i vissa fall hemkommunen, t.ex om eleven inte har några föräldrar eller om andra svåra omständigheter är "med i bilden") som står för resterande del av kostnaderna.

    Sammanfattning:

    gymnasieskolan är inte anpassad till den situationen när eleven vll flytta hemifrån just för att bli självständig.

    Att få utbildningsplats och ekonomisk stöd för att kunna utnyttja den platsen har tyvärr inte någon direktkoppling till varandra (det kan, alltså, bli så att du inte har råd att utnyttja den utbildningsplats som du får).

    L.;)

    Liselotte

    Det finns olika typer av Riksrekryterande utbildningar:

    I. SPECIALPROGRAM - där hela programmet är Riksrekryterande: som heter Riksrekryterande program med egna examensmål

    II. en annan typ av Riksrekryterande utbildningar är för Elitidrottande ungdomar - RIG, riksidrottsgymnasier, som man söker till via sitt Idrottsförbund, där man är aktiv idrottare.

    III. Spetsutbildningar (som är Försöksverksamhet, beviljad av Skolverket under en begränsad tid - och numera förlängd t o m antagning till gymnasiet till hösten 2021). Här är det följande utbildningar som ingår:

    Nedan finns en lista på Spetsutbildningar (som är Försöksverksamhet, beviljad av Skolverket under en begränsad tid - och numera förlängd t o m antagning till gymnasiet till hösten 2021):

    Sven Ericssons gymnasium i Borås - Entreprenörsprogrammet

    Danderyds gymnasium - Matematik

    Viktor Rydberg gymnasium, Djursholm (Stockholm) - Samhällsvetenskapsprogrammet (undervisningsspråk engelska)

    Hvitfeldtska i Göteborg - Naturvetenskapsprogrammet, Matematik

    Ehrensvärdska i Karlskrona - Naturvetenskapsprogrammet, Matematik

    Folkungaskolan i Linköping - Hållbar utveckling

    Luleå gymnasieskola - Naturvetenskapsprogrammet, Matematik

    Katedralskolan i Lund - Moderna språk

    Katedralskolan i Lund - Historia

    Polhemskolan i Lund - Fysik

    Polhemskolan i Lund - Matematik

    Gullmarsgymnasiet i Lysekil - Marinbiologi

    Europaskolan i Strängnäs - Scienceprogrammet

    Tumba gymnasium - Finans FINEK

    Carlforsskas Ekonomi- och handelsskola i Västerås - Ekonomiprogrammet

    Och sist, men inte minst, så finns det även Särskilda varianter som kan vara Riksrekryterande + utbildninar på yrkesprogram, som också kan vara riksrekryterande (men det är inte alltid Riksrekrytering gäller från åk1 på gymnasiet), t.ex

    Rönnowska skolan>> erbjuder riksrekryterande kock-utbildning "Sjökock" från åk3:

    Du kan på den här platsen på GymnasieGuiden>> få fram de gymnasieskolor som erbjuder Riksrekryterande utbildningar (OBS! det är sällan alla utbildningar på skolan är Riksrekryterande, ofta är det bara en av utbildningar som är riksrekryterande och de andra är Vanliga).

    Och det finns också andra "undantag", som t.ex Korrespondensgymnasiet>> som har Riksrekrytering på alla sina utbildningar med de är på Distans, dvs man bor hemma och läser via Internet (med några få obligatoriska träffar på skolan).

    Du får gärna kika på alla de olika typer av Riksrekryterande utbildningar och söka någon eller några av dem. Alla elever i hela Sverige tas emot på en riksrekryterande utbildning som "förstahandssökande", dvs man konkurrerar med sina betyg från grundskolan, oavsett var i landet man bor eller är skriven/folkbokförd.