bettan
    Hej
    Jag är 19 år fyller 20 år den 31 december. Jag vill bli läkare och jag har nu under ett år tagit körkortet, pluggat till högskoleprovet samtidigt som jag då och då jobbar. Till min fråga vad ska jag göra för att öka hoppet och min motivation efter att ha fallit ner. Jag vill börja så snart som möjligt samtidigt som att jag vet att läkarprogrammet inte är lätt att komma in i så jag har tänkt försöka i polen. Men jag hittar ingen information om dem tar in elever vid vårterminen så 2 gånger per år som i sverige, och jag vill helst inte ta ett år paus igen. Jag tänkte även satsa på prövningar men jag vet inte om det är realistiskt att kunna förbättra alla mina ämnen de mesta så ca 18 jag läser utökat program under hösten. Jag är villig att göra vad som krävs, men jag vet inte hur jag ska gå tillväga. Sedan så kan man ju satsa på hp igen men det känns inte som att det kommer gå bra, jag vet inte?

    5 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Högskoleprovet kostar 450kr och du offrar en dag på att genomföra det - från hösten 2018 kommer HP bli på söndagar (tidigare var det på Lördagar).

    Att Komma in på läkarprogrammet är första steget, man är tyvärr inte ”hemma” bara för att man kom in. Det är tuffa och långa studier och det finns exempel på att folk hoppar av eller blir ”avrådda” från utbildningar tyvärr...

    Studie- och yrkesvägledare

    Ang.studier i Polen kan vi tyvärr endast hjälpa till med länkar till hemsidorna som vi bedömer som pålitliga, inte mer än så. :( ex på https://www.framtid.se/reportage/popularaste-studiedestinationer-utomlands

    kan du se vilka två universitet i Polen som är mest populära bland svenska studenter ...

    Vi på fråga Syv har inte några egna experter på studier utomlands, tyvärr.

    Det finns företag som specialiserar sig att mot betalning hjälpa med ansökan till studier utomlands men vi kan i dags läge ej rekommendera ngt specifikt företag pga vi vet inte hur bra (seriösa) de är.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag vill tipsa om att du kontaktar EURES-rådgivare, experter på just Polen. EURES-rådgivare svarar i första hand på frågor om att Söka jobb i deras "respektive expert-land", men kan förhoppningsvis även hjälpa till med info om studier i "sina länder". Jag känner inte till någon EURES-rådgivare expert på Polen som skulle kunna svara på svenska, men många kan svara på engelska - ex. kan du maila till följande E-postadresser (på polska eller på engelska):

    [email protected]

    [email protected] - kan svara på frågor på polska, engelska och även FRANSKA;

    [email protected] - kan svara på frågor på polska, engelska och även SPANSKA.

    SYV-besökare SYV

    Below you can find information about living and working in Poland (in English):
    https://eures.praca.gov.pl/en/looking-for-a-job-in-eu/you-are-an-eu-or-efta-citizen/living-and-working-in-poland

    What is more, you can also visit Migrant Info website (useful information about education in Poland dedicated to foreigners):
    http://www.migrant.info.pl/Tertiary_education.html

    I hope that above information will be helpful for you.

    There are medical universities in Poland providing education in English and willing to teach future doctors from other countries. Please find attached a few links to universities, where all questions about studing to be a doctor in Poland are answered:

    - Collegium Medicum in Bydgoszcz (Nicolaus Copernicus University in Torun) - www.cm.umk.pl
    - Medical University of Gdansk - https://mug.edu.pl (admission also possible by selection committe in Scandinavia)
    - Medical University of Warsaw - http://2wl.wum.edu.pl
    - Medical University in Białystok - www.umb.edu.pl
    - Poznan University of Medical Science - http://pums.ump.edu.pl
    - Medical College (Jagiellonian University in Cracow) - www.welcome.uj.edu.pl
    - Pomeranian Medical University in Szczecin - www.pum.edu.pl .

    I hope this helps.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag fick tips från en kollega som tipsar om möjlighet att läsa till läkare i Litauen. Var god läs nedan:

    Hallo,

    I would recommend to look for the information on medicine studies on the webpages of two universities, which deliver that kind of studies:

    Vilnius university Medical faculty:  https://www.vu.lt/en/studies/undergraduate-studies/56-studies/studies/2770-medicine
    and Lithuanian university of Medical Sciences - http://web.lsmuni.lt/trs/studies/#/medicine-2