2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Administratör >> är ett icke-reglerat yrke; arbetsgivare bestämmer vilken kompetens som krävs och vilken utb som är tillräcklig. Man kan också bli upplärd på en arbetsplats. 

    Vill man läsa på gymnasial nivå, vänder man dig i första hand till komvux i den kommunen som man är folkbokförd i. 

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Helena,

    det är väldigt många olika utbildningar som kan leda till jobbet som administratör /HR-assistent/, ex. kan man ha utbildning från yrkeshögskolan, kika gärna på några alternativ som finns inom YH:
    https://www.yhguiden.se/utbildning/iterum/lonespecialist-iterum-med-systeminriktning

    https://www.yhguiden.se/utbildning/iterum/loenespecialist-distans-deltid-med-traeffar-i-goeteborg

    https://www.yhguiden.se/utbildning/iterum/lonespecialist-distans-deltid-stockholm

    https://www.yhguiden.se/utbildning/stockholms-internationella-handelsskola-sih/offentlig-upphandlare

    https://www.yhguiden.se/utbildning/solleftea-larcenter/socialadministrator-skelleftea-reveljen

    OBS! distansutbildningar kan ha obligatoriska träffar.

    Det blir allt vanligare att arbetsgivare inom HR-administration anställer personer med högskoleutbildningar inom juridik, ekonomi och/eller beteendevetare/personalvetare. Man kan ex. ha läst många fristående högskolekurser inom de ovan nämnda ämnen. Eller så kanske man ha läst ett par år på juristprogrammet men hoppade av någon anledning av - eller tar ett studieuppehåll (sabbasår) och jobbar då som HR-assistent för att senare återvända till sitt högskoleprogram.

    Hos "små arbetsgivare" är det mycket vanligt att en och samma person är både rekryterare, personalchef och även löneadministratör; alltså hen löser alla de olika "personalärenden" och även handgripligen betalar ut löner varje månad och upprätthåller Anställnings-avtal; svarar på frågor inom Arbetsrätt (om anställdas rättigheter vad gäller tjänstledighet, uppsägningstid) + vill arbetsgivare att samma person ska  också vara kunnig inom konflikthantering/medling.

    Hos "stora arbetsgivare" är det vanligare att personal-hantering är uppdelad och en person ex. betalar ut löner och en annan utformar anställningsavtal; tredje löser konflikter och utformar den övergripande personal-politik... ofta önskar arbetsgivare inom "personal-hantering" anställa personer som har några års erfarenhet inom "rätt bransch", samma bransch i vilken företagets anställa är verksamma.

    Frågor och svar

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga