Elev

    Hur kan jag få lärarutbildningen efter att ha studerat pedagogik programmet i universiteten? Behöver jag studera vidare på något sätt eller hur går det till? Vilken lärare kan jag bli förutom förskolelärare?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Barbareata!
    Sedan några år tillbaka är en "riktig/behörig lärare" i Sverige hen som har lärarlegitimation från skolverket. Skolverket utfärdar lärar- och förskollärarlegitimationer. I grunden för legitimationen bör, som regel, lärar- eller förskollärarexamen ligga. Förskollärarexamen får man i slutet av förskollärarprogrammet.
    Lärarexamen kan man få på olika sätt - antingen i slutet av lärarprogrammet eller om man först skaffar sig tillräckligt antal högskolepoäng inom sina blivande undervisningsämnen och sedan kommer in på KPU, kompletterande pedagogisk utbildning. I slutet av KPU kan man få lärarexamen. Sedan ansöker man om legitimation hos Skolverkets avdelning för lärar- och förskollärarlegitimationer.
    Kandidatexamen i pedagogik ger inte lärarexamen och ligger därför inte till grund för att få lärarlegitimation.