Elsa
    Hej SYV! Jag är en 18-årig tjej som är intresserad av att bli parterapeut. Jag har sökt lite på internet men hittar inget direkt svar om hur man faktiskt utbildar sig till det. Finns det en konkret utbildning som gäller endast parterapi eller ska man gå vägen via psykolog och sedan på något sätt utöka till parterapeut? Hur gör man det i sådana fall?

    Tack på förhand,
    Elsa

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elsa,

    kika gärna på yrkespresentationen Familjerådgivare>> - jag tror det är det yrket du menar.

    Exempel på vilken utbildningsbakgrund de yrkesverksamma familjeterapeuter kan ha:

    • Socionom med psykodynamisk och familjeterapeutisk vidareutbildning samt lösningsfokuserad korttidsterapi samt utbildning i processhandledning på psykodynamisk grund.
    • Socionom/Legitimerad psykoterapeut med inriktning mot familjeterapi.
    • Socionom med psykodynamisk och familjeterapeutisk vidareutbildning samt utbildad processhandledare i psykosocialt arbete.
    • Grundläggande psykoterapiutbildning i psykodynamisk terapi med kvalificerad terapeutisk vidareutbildning.

    Var god se gärna även på följande -  Socionom>>, Psykolog>>, Psykologisk coach>> och Psykoterapeut>>.