Ebba

    Hej! Jag skulle vilja ändra mitt gymnasieval. Jag skulle vilja gå på naturbruk. Men just nu ha jag inte kommit in på den för jag satte det som andrahandsval. Men på deras hemsida står det att den linjen lantbruk ha två reserv platser kvar. Men hur gör jag för att byta och får jag börja samtidigt som dem andra på linjen. Sen på en sida jag var inne på står det att man ska tacka ja till det man ha kommit in på. Men kom in på mitt 1,3,5 handsval tror jag gjorde det bara för att det behandlades av olika kanslier. Men ska jag tacka ja till alla tre av dem eller bara ett av dem.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba,
    det är en viktig men också mycket svår fråga att besvara som du ställer här!
    Många Olika situationer kan uppstå kring din fråga... t.ex om ledig plats finns på den skola och den utbildningen på skolan som du vill gå (och jag antar att du är Behörig, för det måste man vara för att kunna bli Antagen) - då kan du antas ganska så snabbt.
    Men om ingen ledig plats finns - så kanske du inte kan antas just nu (eller inte alls).

    Ang.Reserver
    Du skriver att du ser "2 reserver" men det kan betyda att det är två elever som står i kö - i Reservkö. det är efter "ledig plats" du ska spana i stället.

    Du är inte myndig
    Är dina vårdnadshavare införstådda med hur du vill gå tillväga med ditt gymnasieval? Behöver du flytta hemifrån om du kommer in på den utbildning som du vill gå?

    Ang.Tacka Ja eller Nej till erbjuden studieplats
    Svår fråga när du är antagen till flera olika utbildningar samtidigt. Det är en ovanlig situation. Du borde "ta det" med en SYV som finns lokalt där du bor och som är införstådd med din situation.
    Om det är så att du inte kan tänka dig gå någon av de utbildningar som du fick plats på - vad är då för mening att tacka Ja? jag menar att Om du ändå vill ska gå den utbildningen.
    Men om du tackar Nej till alla erbjudna alternativ,kan det tyvärr bli så att du inte kan börja läsa när skolåret börjar (pga du ej har någon utbildningsplats).
    Viktigt att tänka på är att Gymnasiet är i Sverige inte en obligatorisk skolform, vilket betyder att det händer att elever står utan gymnasieplats, även om de är behöriga och vill läsa.

    SYV-besökare SYV

    hejsan,
    tuff situation som du beskriver.
    Enligt vad jag vet så är det Helen på Utbildningsförvaltningen i Ronneby - tel.nr 0457-618197 som borde var i tjänst nu, v.28 -2019. Du eller dina föräldrar bör kontakta utbildningsförvaltningen i Ronneby och fråga om vem som är "jourhavande SYV" nu; när det är en så komplicerad situation med att du är antagen på flera ställen, men vill gå på ännu en annan utbildning - bör du snarast försöka komma i kontakt med någon du kan träffa (helst tillsammans med dina vårdnadshavare/föräldrar) och reda ut situationen.
    Mvh
    SYV