Jag undrar vad som gäller för gymnasiearbetet på samhällsvetenskapsprogrammet. Enligt mina lärare så måste man skriva en vetenskaplig rapport som undersöker något. T.ex om gängkriminalitet med hjälp av intervjuer. Och att gymnasiearbetet inte får handla om något som redan har undersökts. Jag har kommit på flera intressanta ämnen men min mentor har sagt att jag inte kan välja de ämnena då det redan finns folk som skrivit om det. Funkar det så? Sen undrar jag också över om man måste göra ett sånt gymnasiearbete på sam. Jag har en kompis i en helt annan stad som gick sam med media som individuellt val. Den kompisen valde att tillsammans med en annan kompis att göra en kokbok. Men enligt mina lärare får man absolut inte göra sånt på sam, det är bara på estet man får det. Och ingen har nämnt att man får göra gymnasiearbetet i grupp trots att det står det på internet. Jag är lite förvirrad över det här då jag jättegärna skulle vilja göra nått annat än att bara skriva en lång text om svåra ämnen.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31932 frågor besvarade.
Hur fungerar gymnasiearbetet på sam?
1 Svar
Hej Kevin,
GA, gymnasiearbete, är en Obligatorisk kurs (omfattning 100p = 100 "undervisningstimmar" eller 200 timmar totalt, alltså förberedelser, genomförande och redovisning ska rymmas inom 200 "studie/arbetstimmar" - fem veckor på heltid, om du endast skulle göra GA och inte samtidigt, under de 5 v. läsa även andra kurser).
Handledare på GA har rätt så mycket makt över temat, tillvägagångssättet mm. för att det är de som godkänner eller underkänner GA sen. Och E i GA krävs för att kunna få ut exam.bevis.
Tips: du kan kanske göra gymnasiearbete om vad GA på SA får handla om? Alltså att du undersöker "fenomenet" GA i samhällsperspektivet; GA på högskoleförberedande gymnasieprogram är ju tänkt att eleven får "stämpel": OK, förberedd inför studier på eftergymn.nivå ... Frågeställning: går det att få fram tydlig infomaterial som alla handledare och gymnasieelever kan ha nytta av och går det att få likvärdig och rättvis bedömning av resultatet, alltså försäkra sig om att ingen elev blir underkänd fast hen på en annan skola skulle bli godkänd och tvärtom?
Du gör då först Nulägesbeskrivning: som kanske går ut på att det är svårt att få "rätt" info om GA.
Du sätter mål med Ditt GA att ta fram ett sådant tydligt infomaterial; undersök vad Skolverket skriver om GA på sin hemsida; du kan också ringa till Skolverkets info-tjänst: 08-527 332 00.
Jag kan inte bestämma att du får skriva GA om Hur man skriver GA (i första hand på SA, men även allmänt - även på yrkesprogram), men jag tänker på att din handledare för GA borde kunna hjälpa dig vinkla temat/frågeställningen så att det passar som GA på SA ... Jag tänker på "GA som samhällsfenomen", typ så... problem kring det, och lösningar.
Då GA måste göras av alla som vill ta ut exam.bevis (på gymnasiet men även på Komvux) så tampas hundratusentals personer med liknande problem som du gör nu, varje år... och du kan genom att ta fram tydlig info om GA hjälpa väldigt många. Fråga alltså din handledare om du kan välja temat "GA på SA" (att detaljerad skriva om GA på alla program blir nog för omfattande...). Och om du kommer fram till att det inte går att skriva ihop tydlig infomaterial, måste du ha "bra förklaringar" på varför det inte går... negativt resultat är också ett resultat.
***
Ett annat förslag som jag kom på: Fenomenet "Studenten" (historiskt sett, idag och prognos för framtiden). Studentfirandet: är det olika i olika län, i olika etniska- och samhällsgrupper av olika slag? Hitta några som valde att inte delta i student-firandet (tog sitt exam.bevis och gick hem...) och fråga om det berodde på ekonomiska förutsättningar eller andra, t.ex religiösa? Konflikter kring studenten: om föräldrarna/vårdnadshavare och eleven vill helt olka saker? Orkar man med att förbereda sig inför "studenten" när man har så mycket i år 3 på gymnasiet att tänka på, bl.a GA? Ekonomi kring "studenten": vad kostar studenmässan? köpa klänning eller kostym? student-balen-biljetter? och hur blir det om eleven/familjen inte har råd? Är det värt att skuldsätta sig för att kunna "ta studenten"? Varför blev det så viktigt för så många att fira studenten? Gemför med liknande fenomen i andra länder.
***
Annars så samlar vi teman (förslag) för GA på: fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete
Ang. göra GA i grupp: problemen är flera t.ex hur stor får gruppen vara? och att dt även är svårt att sätta rättvisa betyg sen; Skolverket säger att betygssättningen får ej ske i grupp, utan måste göra individuellt och hur ska handledaren då utröna vem i gruppen som ska bli godkänd och vem som inte blir godkänd?
Förslag på Redovisnings-form: om du gör GA om GA eller om "Studenten" så är det intressant info för de som i framtiden ska göra GA och ta studenten - därför tänker jag att du kanske skulle kunna hålla ett "föredrag" för elever i årskurserna 1 och 2 på din egen gymnasieskola där du berättar om vad du kom fram till genom ditt GA.
Frågor och svar taggade med 'utredare' (37 st.)
-
Hjälp mig vidare i att bygga min egen utbildning?
Hej! Min karriärcoach jag går hos har sagt att jag skulle passa enormt bra som psykolog utifrån min liverfarenhet, kunskap osv. Tyvärr så har jag ingen match rent formellt mot de unga 18-åringar som har bra betyg och/eller högt på HP även om...
Hej!Det är bra att du är engagerad i att skapa din egen väg inom psykologiområdet och att du är öppen för olika möjligheter inom beteendevetenskapsområdet.... Läs hela svaret -
Finns det yrken där man jobbar med att analysera mänskligt beteende?
Hej! Jag ska ta studenten i år och har läst samhällsprogrammet med beteendeinriktning. Nu när jag funderar på universitetsstudier och vad jag vill bli i framtiden har jag kommit fram till att jag vill göra något med psykologi (eller beteendevetande I...
Hej!Det låter som att du är intresserad av att arbeta inom ett område där du kan tillämpa dina kunskaper inom psykologi eller beteendevetenskap för att... Läs hela svaret -
Jobba statligt och rätt väg?
Hej! Jag har jobbat i privat regi i många år nu och insett det inte passar mig; konferenser, minikonferenser, kickoffs och allt vad det heter är inte min grej och det förekommer i stor grad privat (jobbar på bank). Jag vill nu bli attraktiv i mitt sökande...
Hej!Det låter som att du har en tydlig bild av vad du letar efter och vilka arbetsplatser som skulle passa dig bäst. Här är några förslag på utbildningar som kan vara relevanta/passande... Läs hela svaret -
Vilka jobb efter samanalys?
Hej! Jag undrar vad man specifikt kan jobba som med samhällsanalys examen? Jag vill i framtiden arbeta som handläggare/utredare/administratör/rekrytering/lön/hr/redovisning/juridik/chef/ m.m. hos exempel...
Hej!En examen i samhällsanalys kan öppna upp olika karriärmöjligheter inom offentlig förvaltning, privata företag, ideella organisationer och konsultföretag. Här är några exempel... Läs hela svaret -
Skiljer dessa utbildningar sig i arbetslivet?
Jag velar mellan samhällsanalys eller offentlig förvaltning. Båda är inom samhällsvetenskapen. Hur skiljer de sig på arbetsmarknaden? Kan man exempel få samma typ av utredare, handläggare, administratör jobb eller skiljer de sig på den...
Hej,min uppfattning är att man kan få samma typ av jobb som utredare, handläggare, administratör och "liknande" kontorsjobb efter båda utbildningar. Yrken inom de områden... Läs hela svaret -
Offentlig förvaltning vs Statsvetarprogrammet?
Hej! Min fråga är vad skillnaden är på kandidatprogrammet i offentlig förvaltning och statsvetarprogrammet? Vad jag har läst så verkar man kunna arbeta med liknande arbetsuppgifter efter examen, stämmer det? Känner att jag är intresserad av...
Hej,yrken Utredare på FK och Utredare på Skatteverket är i Sverige icke-reglerade, vilket betyder att det är helt upp till en arbetsgivare att välja med vilken utbildning de... Läs hela svaret -
Vilka valmöjligheter finns för mig?
Hej! Jag är och arbetar som gymnasielärare i språkämnen och är även utbildad facköversättare. Jag får inte de utmaningar jag behöver i mitt nuvarande jobb. Vilka valmöjligheter har jag? Jag vill inte bli högstadielärare och...
Hej!jag undrar om du kan tänka dig söka Rektorstjänsterna; som rektor/skolledare får man högre lön än vad lärare brukar ha och man får läsa rektorsprogrammet samtidigt... Läs hela svaret -
Masterprogram i sociologi eller socialt arbete?
Hej, Jag tar i sommar min kandidatexamen i det beteendevetenskapliga programmet Kognitiv Neurovetenskap - Tillämpad Positiv Psykologi https://www.his.se/utbildning/beteendevetenskap/kognitiv-neurovetenskap-tillampad-positiv-psykologi-knppg/ och är nu intresserad av att utbilda mig...
Hej,i annonser om lediga jobb som Civilutredare brukar stå följande:Det som arbetsgivare (Polisen) uppger som Kraven är- Akademisk examen från exempelvis socionomprogrammet,... Läs hela svaret -
Distans kurser för komplettering?
Hej! Är en person som läser till mellanstadielärare. Men har alltid varit nyfiken på att jobba på myndigheter också. Då lärarprogrammet går långsamt har jag börjat fundera på att läsa fler distans kurser. Läste...
Hej; det finns olika myndigheter och olika tjänster och arbetsuppgifter inom varje myndighet. Titta gärna på följande... Läs hela svaret -
Vilka jobb finns?
Hej! Efter man läst offentlig förvaltning står det att man kan jobba som handläggare och utredare. Jag undrar vad är det för typ av handläggning och utredning? Kan ni ge exempel? Kan man arbeta med juridiskt material exempel såsom det står...
Hejsan,juridiska "moment" ingår i många utbildningar och i många olika yrken. Det är också möjligt att gå kurser och påbyggnadsutbildningar "inom sin anställning":... Läs hela svaret -
Olika karriärmöjligheter?
Hej! Jag har läst en rad olika kurser och undrar vilka olika karriärsval jag kan göra med hjälp av dessa. Har läst: organisation och ledarskap A (7,5 hp), organisation och ledarskap B(7,5 hp), Juridisk introduktionskurs (15hp), Religionspsykologi A (15hp), Psykologi A...
Hej!Med den blandningen av kurser du har läst finns det flera karriärvägar du kan överväga. Här är några exempel:1. **HR och Personalarbete**: Kunskap inom områden organisation,... Läs hela svaret -
Vad för jobbmöjligheter finns efter min examen?
Hej! Jag studerar andra året på kandidatprogrammet globala studier i Linköping Universitet men jag är osäker på vad för jobbmöjligheter jag har efter min examen ifall jag väljer att inte fortsätta studera till master.
Hej,Programmet du frågar om (kandidat i Globala studier) ger både en bredd och specifik djupkompetens. De tidigare studenter som tog examen (alumner) från det programmet arbetar... Läs hela svaret -
Fråga om framtiden yrke ?
Hej jag går ändra år gymnasiet med försäljningen och service program. nu jag vill jobba i framtiden på försäkringskassan,kommunala eller immigrationverket Min fråga är vilken utbildning ska jag plugga till?
Hej,på de arbetsplatser som du nämner i din fråga finns olika yrken som finns representerade. T.ex på Försäkringskassan finns både utredare och handläggare. Handläggar-tjänst kan... Läs hela svaret -
Kan jag gå två program i universitetet samtidigt?
Hej! Jag funderar på att bli tandläkare men skulle gärna också bli pilot eller kriminalare. Kan jag då acceptera två program om jag skulle bli antagen till det? Är det isåfall bara ifall det andra programmet inte är på heltid, och eller...
Hej Lina,tandläkarprogrammet är en tuff utbildning (och den samtidigt också är lång). Man läser på heltid i 10 terminer (5 läsår). Att vid sidan av den... Läs hela svaret -
Hur blir man civil utredare efter kandidatprogram i beteendevetenskap?
Hej! Jag läser just nu högskoleprogrammet Kognitiv neurovetenskap - Tillämpad positiv psykologi, vilket är ett beteendevetenskapligt program (180 hp). Jag är intresserad av att jobba som civil utredare hos polisen i framtiden och undrar om det går att söka...
Hej E!Jag skulle råda dig söka jobb som Civilutredare och samtidigt söka till masterprogrammet i kriminologi. Om du får anställning som Civilutredare, då... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga